Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Jag behöver verkligen hjälp, känner mig så kass...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tinapina" data-source="post: 853840" data-attributes="member: 103128"><p>Jag har inte läst alla goda råd du fått, men jag vet vad höjdskräck är!</p><p></p><p>Jag började åka för första gången i mitt liv säsongen 2009/2010 och var då höjdrädd ännu, trots att jag aktivt jobbat med den biten i över 20 år.</p><p></p><p>För att du ska ha en chans i backen behöver du i första hand jobba med din rädsla. Kommer du över rädslan av höjd (och kanske rädslan att falla och slå dig) har du andra förutsättningar att lära dig åka.</p><p></p><p>När min sista bit av höjdrädslan föll bort gick det snabbt att fixa skidåkandet. Första säsongen klarade jag att sladda nerför svarta pister. Jag behövde testa på dem för den mentala biten! Idag åker jag carving i rött och riktigt bra med. Men tekniskt har jag slitit och jobbat och satsat pengar på skidlärare och framförallt satsat många timmar på att åka. I dag har jag börjat nosa på brädan och sliter lika mycket med den.</p><p></p><p>Jag har en väninna som åkt längre än mig som harvar runt med en halvplog ännu då hon också är aningens höjdrädd. Hon går alltså inte framåt överhuvudtaget så länge rädslan blockerar henne.</p><p></p><p><strong>Så teknik i all ära, men så länge din rädsla blockerar dig kommer du inte heller att kunna göra framsteg!</strong></p><p></p><p>Hur du löser din höjdskräck är individuellt. Jag är den typen som behövt stegvis stirra rädslan i vitögat genom en aktiv fas. Jag behövde säga högt hur det stod till med mig, diskutera min rädsla med mina vänner, plåga mig, piska mig och utmana mig själv. Jag behövde bli arg över att begränsas av något så futtigt som min egen rädsla. Och steg efter steg höja ribban efter varje uppnått delmål! Att aldrig ge upp är också viktigt.</p><p></p><p>Min sambo hade sagt förlösande ord till mig; vare sig du faller på flack mark eller i en brant är det samma sträcka ner till jordytan! Sen att man trillar och glider/åker en bit i branten är för mig inte så farligt.</p><p></p><p>Så jobba med din rädsla i första hand och ge aldrig upp!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tinapina, post: 853840, member: 103128"] Jag har inte läst alla goda råd du fått, men jag vet vad höjdskräck är! Jag började åka för första gången i mitt liv säsongen 2009/2010 och var då höjdrädd ännu, trots att jag aktivt jobbat med den biten i över 20 år. För att du ska ha en chans i backen behöver du i första hand jobba med din rädsla. Kommer du över rädslan av höjd (och kanske rädslan att falla och slå dig) har du andra förutsättningar att lära dig åka. När min sista bit av höjdrädslan föll bort gick det snabbt att fixa skidåkandet. Första säsongen klarade jag att sladda nerför svarta pister. Jag behövde testa på dem för den mentala biten! Idag åker jag carving i rött och riktigt bra med. Men tekniskt har jag slitit och jobbat och satsat pengar på skidlärare och framförallt satsat många timmar på att åka. I dag har jag börjat nosa på brädan och sliter lika mycket med den. Jag har en väninna som åkt längre än mig som harvar runt med en halvplog ännu då hon också är aningens höjdrädd. Hon går alltså inte framåt överhuvudtaget så länge rädslan blockerar henne. [b]Så teknik i all ära, men så länge din rädsla blockerar dig kommer du inte heller att kunna göra framsteg![/b] Hur du löser din höjdskräck är individuellt. Jag är den typen som behövt stegvis stirra rädslan i vitögat genom en aktiv fas. Jag behövde säga högt hur det stod till med mig, diskutera min rädsla med mina vänner, plåga mig, piska mig och utmana mig själv. Jag behövde bli arg över att begränsas av något så futtigt som min egen rädsla. Och steg efter steg höja ribban efter varje uppnått delmål! Att aldrig ge upp är också viktigt. Min sambo hade sagt förlösande ord till mig; vare sig du faller på flack mark eller i en brant är det samma sträcka ner till jordytan! Sen att man trillar och glider/åker en bit i branten är för mig inte så farligt. Så jobba med din rädsla i första hand och ge aldrig upp! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Jag behöver verkligen hjälp, känner mig så kass...
Tillbaka
Topp