Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Jag ger upp min "utopi" kring "one ski quiver"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1297229" data-attributes="member: 33485"><p>Visst kommer rätt verktyg för uppgiften alltid vara roligare. Nu kommer du ju dock redan ha ett par skidor för kvicka svängar. Fördröjningen du upplever går att kompensera delvis genom att skynda genom de första momenten av svängen men det kommer kännas annorlunda så klart.</p><p></p><p>Skidor med indrag presterar bättre utanför preparerade underlag, lika så rakare skärning. Långt från vad du trivts på tidigare men å andra sidan är det inte en lika allsidig skida du är på jakt efter längre så min personliga åsikt är att det åtminstone är värt att testa lite skidor som inte är vad du traditionellt trivts på som endaskida. Mängden svängar du kommer göra på rena skär mha skidans kant kanske är relativt få utanför pisterna?</p><p></p><p>Arv UL har jag inte åkt på och 106an är omgjord sedan jag åkte på den sist, den är ju dock inte långt ifrån en sfb vad det gäller geometri. Jag tycker att det är mer värt med en mer friåkningsinriktad geometri på en skida men då åker jag inte heller pist om jag inte är i Sälen/Isaberg eller liknande. Jag bryr mig inte heller om vikten på min utrustning då de turer jag gör enbart är för åkningens skull så ta mina personliga åsikter för vad de är.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1297229, member: 33485"] Visst kommer rätt verktyg för uppgiften alltid vara roligare. Nu kommer du ju dock redan ha ett par skidor för kvicka svängar. Fördröjningen du upplever går att kompensera delvis genom att skynda genom de första momenten av svängen men det kommer kännas annorlunda så klart. Skidor med indrag presterar bättre utanför preparerade underlag, lika så rakare skärning. Långt från vad du trivts på tidigare men å andra sidan är det inte en lika allsidig skida du är på jakt efter längre så min personliga åsikt är att det åtminstone är värt att testa lite skidor som inte är vad du traditionellt trivts på som endaskida. Mängden svängar du kommer göra på rena skär mha skidans kant kanske är relativt få utanför pisterna? Arv UL har jag inte åkt på och 106an är omgjord sedan jag åkte på den sist, den är ju dock inte långt ifrån en sfb vad det gäller geometri. Jag tycker att det är mer värt med en mer friåkningsinriktad geometri på en skida men då åker jag inte heller pist om jag inte är i Sälen/Isaberg eller liknande. Jag bryr mig inte heller om vikten på min utrustning då de turer jag gör enbart är för åkningens skull så ta mina personliga åsikter för vad de är. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Jag ger upp min "utopi" kring "one ski quiver"
Tillbaka
Topp