Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Jag söker...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Peter_K" data-source="post: 189751" data-attributes="member: 26232"><p>Mina ställen:</p><p></p><p>Megève: Fransk jet-set-by med egen flygplats där man kan bränna hur mycket pengar som helst om man vill. Damer med pälsar med matchande pudel spatserar runt på uteserveringarna. Folket som åker här håller sig i pisterna.</p><p></p><p>Les Contamines: Hit åker UCPA-guiderna från Chamonix när de är lediga och vill åka puder på egen hand. </p><p></p><p>Le Grand Bornand: Rejält oexploaterad by med ganska litet system som tyvärr ligger rätt mycket i söderläge. Finns dock åkning i alla väderstreck om man letar lite. </p><p></p><p>Flaine: Gamla mystiska liftar (och en del lite modernare) med en hel del bra åkning. Byn är en het kandidat till titeln "fulast i Alperna". </p><p></p><p>La Clusaz och La Balme: Oexploaterad ort där La Balme tydligen är rätt känt i Frankrike som friåknings-spot. Har varit i La Clusaz men inte La Balme.</p><p></p><p>Inget av dessa ställen erbjuder tyvärr åkning sådär våldsamt högt upp (det går att åka upp till strax under 3000 m som högst). Alla ligger i Haute-Savoie i Frankrike. Konkurrensen om lössnön är väldigt låg i jämförelse med andra orter. Park är det dåligt med på samtliga ställen utom Le Grand Bornand som har en av de största parkerna jag sett i Frankrike.</p><p></p><p>Zinal i Schweiz kan också vara värt ett besök men dit har jag inte hunnit ta mig (än). Samma med La Grave i Frankrike.</p><p></p><p>Eftersom de ligger nära varandra rekommenderar jag road-trip med bil för att på så vis besöka 2-3 olika ställen på en vecka.</p><p></p><p>Edit: Två ställen till:</p><p></p><p>Villars i Schweiz: Gammal vykorts-lik ort med på sina ställen riktigt bra åkning. Hänger ihop med Glacier 3000 så här finns åkning även högre upp. </p><p></p><p>Leysin i Schweiz: Granne med Villars, det går att ta sig mellan de båda systemen med lite krångel. Har en hel hög med olika "free ride lines" (som jag har för mig att de kallade det) uppmärkta på pistkartan där ingen åker och lössnön ligger och väntar på att bli uppkörd. Ligger en bit lägre än Villars men i gengäld i stort sett bara med nord-sluttningar. Har en kombinerad ostfabrik och restaurang med grym raclette i byn.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peter_K, post: 189751, member: 26232"] Mina ställen: Megève: Fransk jet-set-by med egen flygplats där man kan bränna hur mycket pengar som helst om man vill. Damer med pälsar med matchande pudel spatserar runt på uteserveringarna. Folket som åker här håller sig i pisterna. Les Contamines: Hit åker UCPA-guiderna från Chamonix när de är lediga och vill åka puder på egen hand. Le Grand Bornand: Rejält oexploaterad by med ganska litet system som tyvärr ligger rätt mycket i söderläge. Finns dock åkning i alla väderstreck om man letar lite. Flaine: Gamla mystiska liftar (och en del lite modernare) med en hel del bra åkning. Byn är en het kandidat till titeln "fulast i Alperna". La Clusaz och La Balme: Oexploaterad ort där La Balme tydligen är rätt känt i Frankrike som friåknings-spot. Har varit i La Clusaz men inte La Balme. Inget av dessa ställen erbjuder tyvärr åkning sådär våldsamt högt upp (det går att åka upp till strax under 3000 m som högst). Alla ligger i Haute-Savoie i Frankrike. Konkurrensen om lössnön är väldigt låg i jämförelse med andra orter. Park är det dåligt med på samtliga ställen utom Le Grand Bornand som har en av de största parkerna jag sett i Frankrike. Zinal i Schweiz kan också vara värt ett besök men dit har jag inte hunnit ta mig (än). Samma med La Grave i Frankrike. Eftersom de ligger nära varandra rekommenderar jag road-trip med bil för att på så vis besöka 2-3 olika ställen på en vecka. Edit: Två ställen till: Villars i Schweiz: Gammal vykorts-lik ort med på sina ställen riktigt bra åkning. Hänger ihop med Glacier 3000 så här finns åkning även högre upp. Leysin i Schweiz: Granne med Villars, det går att ta sig mellan de båda systemen med lite krångel. Har en hel hög med olika "free ride lines" (som jag har för mig att de kallade det) uppmärkta på pistkartan där ingen åker och lössnön ligger och väntar på att bli uppkörd. Ligger en bit lägre än Villars men i gengäld i stort sett bara med nord-sluttningar. Har en kombinerad ostfabrik och restaurang med grym raclette i byn. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Jag söker...
Tillbaka
Topp