Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Jag vill ha nya feta hela-berget skidor. Förslag?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1006001" data-attributes="member: 83225"><p>Rent generellt så tror jag att många låtit bli att rekommendera bredare skidor också för att de oftast inte har nåt syfte. Skidbredder hade en period en tendens att bara öka och öka men känslan är att de största bredderna börjat krympa och att maxbredden stabiliserats sig nånstans runt 120mm. Däremot så har skidorna upp till de bredderna blivit bättre och bättre på att hantera pisterna. </p><p></p><p>Det där med optimala midjebredden diskuteras en del i Project Opinion-tråden.</p><p></p><p>Du skrev också lite om att skdor fick dig att lägga ner. En aspekt att ta hänsyn till där kan vara en sådan sak som knän. T.ex. upplevde jag att R2 122 var väldigt jobbig för mina knän på hårt underlag, något som Bibbyns 118mm inte är. En kompis fick byta ut sina BentChetler med 123midja för att knäna fick en del stryk. När han jämförde med mina 118 bibby i några åk kändes inte knäna alls. Skidor som är väldigt greppiga och med aggressivare skärning tillsammans med rejäl bredd kan alltså påverka dåliga knän en del, bara något att ha i åtanke.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1006001, member: 83225"] Rent generellt så tror jag att många låtit bli att rekommendera bredare skidor också för att de oftast inte har nåt syfte. Skidbredder hade en period en tendens att bara öka och öka men känslan är att de största bredderna börjat krympa och att maxbredden stabiliserats sig nånstans runt 120mm. Däremot så har skidorna upp till de bredderna blivit bättre och bättre på att hantera pisterna. Det där med optimala midjebredden diskuteras en del i Project Opinion-tråden. Du skrev också lite om att skdor fick dig att lägga ner. En aspekt att ta hänsyn till där kan vara en sådan sak som knän. T.ex. upplevde jag att R2 122 var väldigt jobbig för mina knän på hårt underlag, något som Bibbyns 118mm inte är. En kompis fick byta ut sina BentChetler med 123midja för att knäna fick en del stryk. När han jämförde med mina 118 bibby i några åk kändes inte knäna alls. Skidor som är väldigt greppiga och med aggressivare skärning tillsammans med rejäl bredd kan alltså påverka dåliga knän en del, bara något att ha i åtanke. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Jag vill ha nya feta hela-berget skidor. Förslag?
Tillbaka
Topp