Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Jag vill ha
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Thullan" data-source="post: 42017" data-attributes="member: 15931"><p>> Lurigt med två okända och bara en ekvation... </p><p>> Jag kan tänka mig att lösa den om y=0 t.ex....</p><p></p><p>Tjabba jag har bra koll på andragradsekvationer, så här är det: </p><p></p><p>Man brukar säga att y är en funktion av x så generellt sett är det ett värde på x vi behöver först. Angående rövarspråksgrejjen så förstod jag inte om det var svaret eller om det var ett bivillkor. Under förutsättning att det var ett bivillkor så är y=0 då x=(-2) annars går den inte att lösa, det går bara ställa upp en tabell med olika värden på y beroende på vilket värde man tilldelar x. Eftersom vi inte vet värdet på y skulle x annars lika väl kunna vara roten ur 43/7. Hade vi haft ett bivillkor där en av variablerna ingick hade vi kunnat lösa ut denna variabel och substituerat in i den första formeln.</p><p></p><p>PS1 visa även lösningen med en graf så får du MVG=skidåkning på påsklovet. Andragradsekvationer har väl alltid formen av en symetrisk båge, dvs som ett rättvänt U (konvex funktion) eller upp-och-nervänt U (konkav funktion). Som kuriosa kan nämnas att en tredjegradsekvation å andra sidan har mer formen av en skidbacke som först är röd, sen grön och sen röd igen och mittendelen av den gröna sektionen passerar genom origo. Om det är väst eller östsluttning beror på funktionen och/eller värdet på x.</p><p></p><p>Typ du kan ju copy-pejsta det här och lämna till magistern, Jag kan ha helt fel också.</p><p></p><p>PS2 Är din skoluppgift bara att lämna in ett papper med en andragradsekvation och en lösning? Ackackack vart är skolan på väg nu för tiden..</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Thullan, post: 42017, member: 15931"] > Lurigt med två okända och bara en ekvation... > Jag kan tänka mig att lösa den om y=0 t.ex.... Tjabba jag har bra koll på andragradsekvationer, så här är det: Man brukar säga att y är en funktion av x så generellt sett är det ett värde på x vi behöver först. Angående rövarspråksgrejjen så förstod jag inte om det var svaret eller om det var ett bivillkor. Under förutsättning att det var ett bivillkor så är y=0 då x=(-2) annars går den inte att lösa, det går bara ställa upp en tabell med olika värden på y beroende på vilket värde man tilldelar x. Eftersom vi inte vet värdet på y skulle x annars lika väl kunna vara roten ur 43/7. Hade vi haft ett bivillkor där en av variablerna ingick hade vi kunnat lösa ut denna variabel och substituerat in i den första formeln. PS1 visa även lösningen med en graf så får du MVG=skidåkning på påsklovet. Andragradsekvationer har väl alltid formen av en symetrisk båge, dvs som ett rättvänt U (konvex funktion) eller upp-och-nervänt U (konkav funktion). Som kuriosa kan nämnas att en tredjegradsekvation å andra sidan har mer formen av en skidbacke som först är röd, sen grön och sen röd igen och mittendelen av den gröna sektionen passerar genom origo. Om det är väst eller östsluttning beror på funktionen och/eller värdet på x. Typ du kan ju copy-pejsta det här och lämna till magistern, Jag kan ha helt fel också. PS2 Är din skoluppgift bara att lämna in ett papper med en andragradsekvation och en lösning? Ackackack vart är skolan på väg nu för tiden.. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Jag vill ha
Tillbaka
Topp