Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Jämförelse av dämpning och konstruktion samt köpråd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="johnnyrainbow" data-source="post: 1001843" data-attributes="member: 118323"><p>ja självklart, både vad gäller tips till mig och som en allmän jämförelse. De som jag listat är ett ganska snävt urval av skidor som jag blivit extra intresserad av och tittat mer på och tyckte det var intressant att de var så olika konstruktionsmässigt. Det jag tilltalats hos dem är väl i grunden allroundegenskaperna och svängradien, samt att de prisas för isgrepp och i vissa fall styvhet och stabilitet och frågan är väl lite hur styva och stabila skidor jag behöver med min vikt.</p><p></p><p></p><p>Ja, det verkar vara väldigt bra skidor! Man bör kanske inte se det ovan som en lista på de bästa allroundlaggen, utan en mer subjektiv lista där jag förutom egenskaper också gått lite på vad jag gillar utseendemässigt. Det som gör att jag inte har Bibby Pro med är att de känns något i överkant vad gäller bredden (nu är ju iofs RPC:n 115 i midjan och även det känns gränsfall för mig) samtidigt som radien är 26.5 m i 190 versionen vilket känns något, något långt. Radien är visserligen bara en siffra och verkligheten kan ju vara en annan, men tror jag vill ha något runt 22 m för att kunna ligga i låg storslalomposition även när det blir brantare och ha kul i ett lite större fartregister, inte bara i maxfart. Sedan behöver man kanske inte gå på 190 vad gäller bibbyn men har en tendens att gilla långa skidor och iom rocker så försvinner väl också en del av kontaktytan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="johnnyrainbow, post: 1001843, member: 118323"] ja självklart, både vad gäller tips till mig och som en allmän jämförelse. De som jag listat är ett ganska snävt urval av skidor som jag blivit extra intresserad av och tittat mer på och tyckte det var intressant att de var så olika konstruktionsmässigt. Det jag tilltalats hos dem är väl i grunden allroundegenskaperna och svängradien, samt att de prisas för isgrepp och i vissa fall styvhet och stabilitet och frågan är väl lite hur styva och stabila skidor jag behöver med min vikt. Ja, det verkar vara väldigt bra skidor! Man bör kanske inte se det ovan som en lista på de bästa allroundlaggen, utan en mer subjektiv lista där jag förutom egenskaper också gått lite på vad jag gillar utseendemässigt. Det som gör att jag inte har Bibby Pro med är att de känns något i överkant vad gäller bredden (nu är ju iofs RPC:n 115 i midjan och även det känns gränsfall för mig) samtidigt som radien är 26.5 m i 190 versionen vilket känns något, något långt. Radien är visserligen bara en siffra och verkligheten kan ju vara en annan, men tror jag vill ha något runt 22 m för att kunna ligga i låg storslalomposition även när det blir brantare och ha kul i ett lite större fartregister, inte bara i maxfart. Sedan behöver man kanske inte gå på 190 vad gäller bibbyn men har en tendens att gilla långa skidor och iom rocker så försvinner väl också en del av kontaktytan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Jämförelse av dämpning och konstruktion samt köpråd
Tillbaka
Topp