Jätte ont i fötterna

skigirl91

Ny medlem
Jätte ont i fötterna
Nu har jag köpt helt nya pjäxor och med en formgjuten sula..
men problemet är att jag får jätte ont i fötterna av bara 1 åk i backen :S

Problemen sitter överallt när jag åker.. Får problem när jag ska ha ner fötterna i pjäxorna.. får verkligen trycka.. Sen somnar mina fötter i pjäxorna och när jag sedan tar av dom så känns det som tusen nålar i fötterna.
Och sen min främre trampdyna får jag ont i. Precis som kramp.

Vad ska jag göra??
Pjäxorna kan vara omöjligt för små för mina förra pjäxor så hade jag 24.0 och de var för STORA för då gled jag runt i pjäxan när jag åkt in den..
Men nu har jag ½ storlek mindre.. 23.5 Det kan nästan bara vara rätt storlek.

Snälla hjälp

Har ev. funderat på om jag spänner fötterna när jag åker?? Vet inte.. isåfall hur ska jag göra för att sluta spänna mig

Jätte ont i fötterna
23.5 är bara längden på foten. Det är en ENORM skillnad i bredd på olika pjäxor. Vad är det för modell? T.ex Lange brukar vara väldigt smala och många måste gå till en s.k. bootfitter för att trycka ut sina Lange.

Börja med att testa pjäxan utan innersko. Det ska vara 1-2 cm glapp mellan hälen och skalet om du kör fram tån mot skons insida. Stämmer detta har du rätt längd på pjäxan. Kolla också att inte skalet tar i foten på sidorna, då måste det tryckas ut.

Bredden finns hur många sätt som helst att ändra på. Olika sulor, lästa ut skalet, byta till formgjutna innerskor, stoppa i gamla ingågna innerskor, sätta i thermo-innerskor osv osv. Det blir ganska dyrt till sist, billigast är ju förståss att hitta några som passar från början. Varning för pjäxor från postorder alltså, i alla fall om det inte är en modell man vet passar.

Men, börja med att försöka åka in dom lite. Testa med jättetunna strumpor, nylonstrumpor har väl du som är tjej (själv har jag lånat av frugan när pjäxorna trilskades). Testa också att ta ut den formgjutna sulan och stoppa i något tunnt, t.ex från några gamla gympaskor.

P.S. Har du tagit ut sulan som satt i från början? Både formgjuten och vanlig sula kan bli trångt...

Senast ändrad:
Jätte ont i fötterna
Gå tillbaka till butiken du köpte dom i och be om råd. Det är inte ovanligt att man har ont i fötterna första (minst) veckan när man köpt nya pjäxor. Det kan vara så att dom är lite för smala och behöver lästas (breddas) lite. Just med specifikt kramp i trampdynan kan tyda på att du behöver en pillot (extra stöd, som en liten knöl) under trampdynan. Men som sagt, gå tillbaka till butiken och berätta vad som känns fel. Så kan de nog lösa det. Om du köpte de på t.ex. stadium så bör du gå till en butik som kan saker bättre än vad stadium kan (självklart finns det kompetenta säljare på stadium med men dessa butiker brukar sällan ha en verkstad för att kunna jobba med pjäxorna),

Jätte ont i fötterna
Jag hörde att det var någon "gubbe" som ungefär 1 vecka innan han skulle åka skidor, började åka skridskor för att slippa få ont i fötterna av pjäxorna när han åker skidor.

Jätte ont i fötterna
Var köpte du pjäxorna? Förra säsongen blev jag pålurad ett par fullkomligt odugliga pjäxor av Udéns i Göteborg, som sabbade min säsong. Nu i år handlade jag ett par pjäxor på Skistore (också i Göteborg) och jag måste säga att de gjorde en mycket mer grundlig analys av mina fötter. Mina nya pjäxor är en hel storlek större och lästen är bredare. Alltså: det är en enorm skillnad mellan butikerna, det gäller att hitta en välrenommerad butik med kunnig personal. Och känns inte pjäxorna rätt i affären så kommer de heller inte att kännas rätt i pisten - det har blivit en dyrköpt läxa för mig.

Gå tillbaka och klaga och be att få lämna tillbaka pjäxorna och handla ett par nya i en annan butik. Helt uppenbarligen har inte butiken som sålt pjäxorna till dig gjort en tillräckligt bra fotanalys på dig. Stirra dig inte blind på vad för storlek du hade innan. Som skidmannen säger ovan - det är en ENORM skillnad i bredd på olika pjäxor.

Lycka till och stå på dig mot butiken! Prata direkt med den säljare som sålde pjäxorna till dig.

Jätte ont i fötterna
Hej. Jag köpte pjäxorna på Åre skidsport och tycker att de bör kunna sina stuf. Jag har ett par tecnica 110 och det konstiga är att det gör mest ont i den vänstra än högra. Är lite rädd för att jag stoppar blodflödet. För jag kan liksom bara typ åka 10 meter i backen och sen måste jag stanna och vila :-S jag åker också med en tunnare skid strumpa men de fortsätter göra ont i främre trampdynan. Det gör ont i tårna när jag går på bar mark men det förstår jag nästan. Annars känner jag inget i tårna i backen. Ps. Jag spänner inte pjäxorna någonstans på foten men ändå gör det ont.

Jätte ont i fötterna
Prova att stoppa pjäxan lite här och var, lämpligtvis under innerskon, om det inte funkar så fåru väl gå till frånken igen.

edit: såg din video, med din åkstil och erfarenhet är det lite sjukt att du går på en så pass stiff pjäxa

Senast ändrad:
Jätte ont i fötterna
Låt fötterna vänja sig vid sulan, det bör kanske inte göra så ont som du beskriver det men efter att ha sladdat runt i ett par slappa skor länge så brukar inte mina fötter digga dom formgjutna sulorna rakt av utan det tar ett tag att vänja sig.

Jätte ont i fötterna
Hej. Jag köpte pjäxorna på Åre skidsport och tycker att de bör kunna sina stuf. Jag har ett par tecnica 110 och det konstiga är att det gör mest ont i den vänstra än högra. Är lite rädd för att jag stoppar blodflödet. För jag kan liksom bara typ åka 10 meter i backen och sen måste jag stanna och vila :-S jag åker också med en tunnare skid strumpa men de fortsätter göra ont i främre trampdynan. Det gör ont i tårna när jag går på bar mark men det förstår jag nästan. Annars känner jag inget i tårna i backen. Ps. Jag spänner inte pjäxorna någonstans på foten men ändå gör det ont.

Jätte ont i fötterna
Gå tillbaka till Åre Skidsport och berätta om dina problem (lätt om du är i Åre, svårare om du är någon annanstans), jag är övertygad om att de kommer att hjälpa dig. Jag tycker absolut inte att en ny pjäxa ska kännas som du beskriver, visst den kan kännas trång och rätt obehaglig de första dagarna, men det ska inte göra ont!

Om du inte har möjlighet att besöka Åre föreslår jag att du plockar ur de formgjutna sulorna och stoppar i originalsulorna igen. Om du saknar dem kan du istället ta ett par tunna sulor ur några andra av dina skor. Spänn på pjäxorna inomhus och gå och stå i dem några timmar (diska och städa är bra aktiviteter). Om pjäxorna passar din fot ska de då kännas trånga och lätt obehagliga, men det ska INTE göra ont!

/MM

Jätte ont i fötterna
Har funderat mycket på om hela anledningen är att jag spänner fötterna när jag åker?? =( Usch jobbigt..
För jag hade liknande problem med fötterna i de gamla pjäxorna

Jätte ont i fötterna
Prova att stoppa ner handen i pjäxan och det ska finnas ca 1mm mellan sulan och innerskon i framkant.
Om sulan är för lång skjuter den upp under trampdynan och ger den smärtan du beskriver.
Gå till Skidsport så hjälper dom dig garanterat.

Jätte ont i fötterna
skigirl91 sa:
Har funderat mycket på om hela anledningen är att jag spänner fötterna när jag åker?? =( Usch jobbigt..
För jag hade liknande problem med fötterna i de gamla pjäxorna
Snälla sluta skriva flera anledningar på ditt problem när du inte ens verkar titta över de lösningar som folket skriver!

Citera och svara! du kan väl hålla en konversation hoppas jag!

Senast ändrad:
Jätte ont i fötterna
har också haft det problemet, för mig var det så att jag hade spänt pjäxorna för hårt, när det gjorde ont spännde jag bara hårdare för jag trodde att det var för att jag spännde för löst, du har säkert redan tänkt på det men utifall att ;)

Jätte ont i fötterna
Hooken sa:
... för mig var det så att jag hade spänt pjäxorna för hårt...
Nej, det går inte att spänna ett par pjäxor för hårt. Den enda anledningen till att jag kanske inte alltid spänner dödshårt är att jag inte orkar ta i, sitter man i pjäxspännarställningen för länge så sprängs ju huvet.

Jätte ont i fötterna
Sveda_och_verk sa:
Hooken sa:
... för mig var det så att jag hade spänt pjäxorna för hårt...
Nej, det går inte att spänna ett par pjäxor för hårt. Den enda anledningen till att jag kanske inte alltid spänner dödshårt är att jag inte orkar ta i, sitter man i pjäxspännarställningen för länge så sprängs ju huvet.
----
Sluta sup så mycket då :lol::lol:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp