Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Jibba med hyrbindning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 77150" data-attributes="member: 12152"><p>Om du har en Salomon hyrbindning (vilket jag helt fritt antar efter att ha kollat på din pres) kan du öka hållfastheten ett par snäpp och sänka vikten runt 150 gram per bindning genom att ta bort positionsjusteringen på framdelen. Bakdelen är funktions- och hållbarhetsmässigt väldigt lik Salomons vanliga bindningar. Enda skillnaden där är att det finns ett längre intervall och att justeringsarmen är större för att det ska vara lättare att flytta den. Det är tom så att det sitter 6 skruvar på bakdelen på hyrutgåvorna istället för fyra (<= 9.14) eller fem (>= 9.16) i normala fall, vilket skulle kunna tolkas som en fördel. Iofs är det ju inte ofta som bindningshaveri orsakas av att skruvar slits upp ur skidan. </p><p></p><p>Framdelens längdjustering sker som du säkert har sett med hjälp av den SymRent-platta som sitter mellan bindningen och skidan. Dra loss framdelen och ta bort den underliggande platta som sitter på skidan. Plugga hålen. Skruva sedan bort resterande del av hyrplattan från bindningen. Plocka bort alla fjädrar och annan skit som sitter på den. Borra sedan upp hålen i plattan med ett 5mms-borr. Sen är det bara att montera den moddade plattan och bindningen i vanliga Salomon 4/4 (997-nu)-hål med DrivePlus-anpassade skruvar. Nu sitter framdelen som gjuten och du slipper sladdret som orsakas av hyrfunktionen. Dessutom försvinner som sagt rätt mycket vikt, vilket är en klar fördel om det ska jibbas.</p><p></p><p>Lima_ko, förresten... det skiljer faktiskt en hel del i konstruktion mellan 9.12 och 9.14. 9.14 är snarare halvvägs till 9.16 än en 9.12:a med utbytt fjäder. Kolla tex på den metallförstärkning som sitter i botten på bakdelen som inte finns på 9.12. 9.12Ti: 990 gram, 9.14: 1175 gram, 9.16 väger väl uppåt 1500 har jag för mig, så det är ju ett rejält steg till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 77150, member: 12152"] Om du har en Salomon hyrbindning (vilket jag helt fritt antar efter att ha kollat på din pres) kan du öka hållfastheten ett par snäpp och sänka vikten runt 150 gram per bindning genom att ta bort positionsjusteringen på framdelen. Bakdelen är funktions- och hållbarhetsmässigt väldigt lik Salomons vanliga bindningar. Enda skillnaden där är att det finns ett längre intervall och att justeringsarmen är större för att det ska vara lättare att flytta den. Det är tom så att det sitter 6 skruvar på bakdelen på hyrutgåvorna istället för fyra (<= 9.14) eller fem (>= 9.16) i normala fall, vilket skulle kunna tolkas som en fördel. Iofs är det ju inte ofta som bindningshaveri orsakas av att skruvar slits upp ur skidan. Framdelens längdjustering sker som du säkert har sett med hjälp av den SymRent-platta som sitter mellan bindningen och skidan. Dra loss framdelen och ta bort den underliggande platta som sitter på skidan. Plugga hålen. Skruva sedan bort resterande del av hyrplattan från bindningen. Plocka bort alla fjädrar och annan skit som sitter på den. Borra sedan upp hålen i plattan med ett 5mms-borr. Sen är det bara att montera den moddade plattan och bindningen i vanliga Salomon 4/4 (997-nu)-hål med DrivePlus-anpassade skruvar. Nu sitter framdelen som gjuten och du slipper sladdret som orsakas av hyrfunktionen. Dessutom försvinner som sagt rätt mycket vikt, vilket är en klar fördel om det ska jibbas. Lima_ko, förresten... det skiljer faktiskt en hel del i konstruktion mellan 9.12 och 9.14. 9.14 är snarare halvvägs till 9.16 än en 9.12:a med utbytt fjäder. Kolla tex på den metallförstärkning som sitter i botten på bakdelen som inte finns på 9.12. 9.12Ti: 990 gram, 9.14: 1175 gram, 9.16 väger väl uppåt 1500 har jag för mig, så det är ju ett rejält steg till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Jibba med hyrbindning?
Tillbaka
Topp