Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Jobba som skidlärare utomlands?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="stay_tuned" data-source="post: 547567" data-attributes="member: 70970"><p>Som tidigare personer har nämnt är det svårt att få jobb som skidlärare i alperna med svensk skidlärarutbildning, i varje fall i Österrike. Det har att göra med att det helt enkelt inte är lagligt att utbilda folk utan att ha gått deras egna utbildning, sen kan man säga vad man vill om det då jag personligen anser att svenska skidlärare är minst lika kompetenta som österrikiska... Var själv nere i St Anton denna säsong och jag jobbade 1 vecka i skidskolan. Anledningen till att jag bara var en vecka var för att jag fick ta hand om de allra minsta barnen som var mellan 3-5 år, dessa grupper fick man ta hand om utan utbildning, och jag hade ju inte denna utbildning. Bedrövelsen blev outhärlig när skiungarna gav mig halsfluss... Men som sagt, denna utbildning tar (som någon annan tidigare sagt) ca 5-7 dagar. Du kan sedan vidarutbilda dig i flera steg om du vill klättra i nivå inom skidskolan. </p><p></p><p>Dock (detta är den uppfattningen jag fått, har inga uppgifter på att detta stämmer) när det gäller de "roligaste" grupperna som tex offpistguidning och duktigare skidåkare som vill bli ännu bättre får "de gamla rävarna" förstatjing alla gånger. Jag menar de äldre gubbarna som varit skidlärare i årtionden och anses som hjältar där nere. Även yngre locals har förtur. Det är därför svårt att slå sig in i i skidlärartoppen även fast du säkert är duktig på skidor, språket och personkontakt. Det tar tid helt enkelt. Kanske är smartare att söka sig till nordamerika, vad vet jag? Alternativt utbilda dig till bergsguide och sedan slå sig in bland de få anställningar som finns där nere...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="stay_tuned, post: 547567, member: 70970"] Som tidigare personer har nämnt är det svårt att få jobb som skidlärare i alperna med svensk skidlärarutbildning, i varje fall i Österrike. Det har att göra med att det helt enkelt inte är lagligt att utbilda folk utan att ha gått deras egna utbildning, sen kan man säga vad man vill om det då jag personligen anser att svenska skidlärare är minst lika kompetenta som österrikiska... Var själv nere i St Anton denna säsong och jag jobbade 1 vecka i skidskolan. Anledningen till att jag bara var en vecka var för att jag fick ta hand om de allra minsta barnen som var mellan 3-5 år, dessa grupper fick man ta hand om utan utbildning, och jag hade ju inte denna utbildning. Bedrövelsen blev outhärlig när skiungarna gav mig halsfluss... Men som sagt, denna utbildning tar (som någon annan tidigare sagt) ca 5-7 dagar. Du kan sedan vidarutbilda dig i flera steg om du vill klättra i nivå inom skidskolan. Dock (detta är den uppfattningen jag fått, har inga uppgifter på att detta stämmer) när det gäller de "roligaste" grupperna som tex offpistguidning och duktigare skidåkare som vill bli ännu bättre får "de gamla rävarna" förstatjing alla gånger. Jag menar de äldre gubbarna som varit skidlärare i årtionden och anses som hjältar där nere. Även yngre locals har förtur. Det är därför svårt att slå sig in i i skidlärartoppen även fast du säkert är duktig på skidor, språket och personkontakt. Det tar tid helt enkelt. Kanske är smartare att söka sig till nordamerika, vad vet jag? Alternativt utbilda dig till bergsguide och sedan slå sig in bland de få anställningar som finns där nere... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Jobba som skidlärare utomlands?
Tillbaka
Topp