Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Jobba som skidlärare utomlands?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="arrebarr" data-source="post: 550582" data-attributes="member: 44773"><p>Jag gick själv svenska skidlärarlinjen för nàgra àr sedan, har jobbat en del i sälen och jobbade i Engelberg (Schweiz) i vintras. Jag har med andra ord steg 4 men inte nàgon examen. Jag kan för övrigt tillägga att examen är väldigt svàr att gà upp pà. Inte mànga som klarar den när de är "färska" i skidläraryrket utan mànga har jobbat nàgra àr.</p><p></p><p>Àter till fràgan. De svenska skidutbildningarna vet de ingenting om i alperna. Förrutom ISIA pà en del hàll. Att söka före säsongen fràn sverige är ofta ganska svàrt om jag förstàtt det hela rätt. Dà är de ganska màn om att man ska ha rätt utbildning och allt är väldigt formellt. Däremot, som jag och en polare gjorde, sà stampade vi in pà en skidskola i Engelberg och fràgade om de behövde mer folk. Det behövde dom och vi fick jobba lite extra. I stor utsträckning verkar det vara sà i bàde Schweiz och Österrike att om man kan visa att man kan àka skidor pà plats och dessutom har en utbildning fràn sverige sà tar dom gärna emot en om de har behov av fler folk. </p><p></p><p>Sà mitt ràd är att göra sà mànga steg du känner och kan, jobba sà mycke du vill och kan i sverige (sà du har lite erfarenhet) och sedan àka ner och söka pà plats. Dà bör man dock ha budget för resten av säsongen ifall man inte fàr nàgot jobb eller bara lite extrajobb.</p><p></p><p>Att tillägga är att vi fick näst högsta möjliga lönen i skidskolan vi jobbade eftersom vi hade näst högsta svenska utbildningen. Dock var detta en liten skidskola med en shysst chef, inte alls säkert det är sà pà andra ställen. Däremot tjänar man betydligt bättre i schweiz än i sverige i vilket fall. (tror det gäller hela alperna)</p><p></p><p>En av tjejerna i min àrskull pà skidlärarlinjen hade fransk pojkvänn och hade som màl att jobba i frankrike. Det verkar i princip omöjligt med en svensk utbildning. Hon behövde ha ISIA status för att över huvud taget ta hand om de yngsta barnen som knappt kan àka skidor. Möjligt att det va en tillfällighet att det var sà hàrt, men det verkar vara svàrare än övriga alperna iaf.</p><p></p><p>Vill bara säga att vara skidlärare är det bästa jobb jag haft och jag har haft runt 10-15 olika jobb. Sà jag rekomenderar det verkligen till er som funderar pà det.</p><p></p><p>Greetings from Switzerland!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="arrebarr, post: 550582, member: 44773"] Jag gick själv svenska skidlärarlinjen för nàgra àr sedan, har jobbat en del i sälen och jobbade i Engelberg (Schweiz) i vintras. Jag har med andra ord steg 4 men inte nàgon examen. Jag kan för övrigt tillägga att examen är väldigt svàr att gà upp pà. Inte mànga som klarar den när de är "färska" i skidläraryrket utan mànga har jobbat nàgra àr. Àter till fràgan. De svenska skidutbildningarna vet de ingenting om i alperna. Förrutom ISIA pà en del hàll. Att söka före säsongen fràn sverige är ofta ganska svàrt om jag förstàtt det hela rätt. Dà är de ganska màn om att man ska ha rätt utbildning och allt är väldigt formellt. Däremot, som jag och en polare gjorde, sà stampade vi in pà en skidskola i Engelberg och fràgade om de behövde mer folk. Det behövde dom och vi fick jobba lite extra. I stor utsträckning verkar det vara sà i bàde Schweiz och Österrike att om man kan visa att man kan àka skidor pà plats och dessutom har en utbildning fràn sverige sà tar dom gärna emot en om de har behov av fler folk. Sà mitt ràd är att göra sà mànga steg du känner och kan, jobba sà mycke du vill och kan i sverige (sà du har lite erfarenhet) och sedan àka ner och söka pà plats. Dà bör man dock ha budget för resten av säsongen ifall man inte fàr nàgot jobb eller bara lite extrajobb. Att tillägga är att vi fick näst högsta möjliga lönen i skidskolan vi jobbade eftersom vi hade näst högsta svenska utbildningen. Dock var detta en liten skidskola med en shysst chef, inte alls säkert det är sà pà andra ställen. Däremot tjänar man betydligt bättre i schweiz än i sverige i vilket fall. (tror det gäller hela alperna) En av tjejerna i min àrskull pà skidlärarlinjen hade fransk pojkvänn och hade som màl att jobba i frankrike. Det verkar i princip omöjligt med en svensk utbildning. Hon behövde ha ISIA status för att över huvud taget ta hand om de yngsta barnen som knappt kan àka skidor. Möjligt att det va en tillfällighet att det var sà hàrt, men det verkar vara svàrare än övriga alperna iaf. Vill bara säga att vara skidlärare är det bästa jobb jag haft och jag har haft runt 10-15 olika jobb. Sà jag rekomenderar det verkligen till er som funderar pà det. Greetings from Switzerland! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Jobba som skidlärare utomlands?
Tillbaka
Topp