Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Videoklipp
Jon brogan "thug" edit
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="H-T" data-source="post: 437049"><p>Om du har för intresse att gå in och peka ut varje trick Sammy behärskar som de nyare namnen inte har kan vi hålla på i timmar och vi kommer knappast komma någon vart. Alla har sina svagheter, och om vi ska fortsätta jämförelsen mellan Sammy och Wallisch kommer Sammy slå Wallisch i vissa grenar och Wallisch slå Sammy i vissa grenar. Och nu fattar jag verkligen inte vad du menar, Sammy var "en av de första" ? Men han var inte först. Alltså är det knappast något han har bidragit med. Och han har inte heller utvecklat dubbelcorken till något helt nytt. </p><p></p><p>Och det här snacket om "ghetto" blir jag så jävla trött på. Det är en ny stil med stora kläder och association till hiphop som blivit så jävla uttjatat. Jag har inte sagt att de inte kör med vad du kallar "ghettostilen", för jag bryr mig inte. Jag tänker inte ens gå in på ämnet, för det är idiotiskt att diskutera och det leder ingenvart. </p><p></p><p>Men vem är du att bedöma om en ny dubbelvolt är mer nytt än Wallisch railande? Om vi ska gå in på detaljer så är det enda Dumont gjort i sin nya dubbelvolt att lägga in en skruv i en dubbel framåtvolt, hur nyskapande är det egentligen? Sen om det är akrobatiskt eller inte, det bryr jag mig inte om. Wallisch railande däremot öppnade ögonen för en halvsovande skidpublik världen över och gjorde rails hetare än någonsin. Innan hans Superunknown-video innehållande löjligt många rotationer åt olika håll på rails och boxar, visste en stor del av i alla fall de svenska skidåkarna, inte vad en "pretzel" var. Men nu är det tricken på allas läppar så fort ett rail syns till, och om inte det är nyskapande förstår jag inte vad som är. </p><p></p><p>Får jag fråga hur du vet att åkare som Wallisch och Dadali inte behärskar pipe? Har du träffat dem peronligen och frågat dem om de åker pipe och fått ett nej till svar? Om du gjort det, så fine. Men att anta att deras pipeförmåga inte existerar enbart för att du inte sett dem köra pipe är väll ändå ganska korkat? I så fall kan ju inte Jon Olsson göra en 180, för jag kan aldrig påminna mig ha sett honom göra en sådan, eller?</p><p></p><p>Din syn på filmbolagen är minst sagt trångsynt. Jag kan fylla i ditt exempel med Matchstick Productions som tydligen vunnit vast awards 6 av 8 år? Jag är väldigt tveksam till att de gjort det, men jag minns inte exakt. Men hur som helst, det är en tävling där vem som helst har möjlighet att rösta så länge de har uppkoppling till Internet, vilket inte skapar den mest kompetenta juryn. Men det spelar egentligen inte så stor roll, för jag tror inte att en film av 4bi9 skulle slå MSP i en sådan tävling, och det finns en och endast en anledning till detta. </p><p></p><p><strong>Pengar.</strong></p><p></p><p>Skidfilm handlar till säkert 80-90% om pengar. Med MSP's budget (som är den största i skidvärlden) skulle jag också kunna producera film i värdsklass utan problem. Helikopterfilmning dit, 30meterskran-filmning hit, sen har jag en skidfilm som skulle kunna vinna en Oscar i foto. Men hur kul är det? MSP har för vana att år efter år leverera vackra omgivningar i solnedgång komponerande med några av världens bästa åkare utförandes sw 10, dubbelvolter etc. i slow motion. Men som jag sa, de har för vana att leverera detta ÅR EFTER ÅR. Det börjar bli otroligt tjatigt. Kommer vi inte ifrån meningen med skidfilm lite också när det känns som att hälften av filmen är inriktad på omgivningen istället för åkningen? Tittar man inte på filmen för att imponeras och inspireras av åkningen i filmen? Det heter ju trots allt SKIDfilm. Om man vill se vackra bergskedjor i Whistler under solnedgång så finns alltid Discovery. Men just MSP's sätt att lägga upp sina filmer på är snarare en fråga om smak och smaksaker är inte värda att diskutera, det leder endast till ännu en återvändsgränd.</p><p></p><p>Men för att återkomma till något som verkar ligga dig varmt om hjärtat, pipe, så är jag övertygad om att exempelvis 4bi9 skulle knåpa ihop ett mycket bra pipe-segment i en film om de också hade resurserna att hyra Park City efter stängning och tillhandahålla en privat pistmaskinist. Men det har de inte vad jag vet, så vi får överleva med deras otroligt tråkiga dödande av rails. Men jag förstår inte hur du kan vara så trångsynt och endast accepterar det estetiskt perfekta MSP och deras filmer. 4bi9 och liknande bolag som Stept bidrar till scenen på sitt sätt. De ger mångfald och förmedlar något annat än vad MSP gör, och det behövs. De kommer aldrig putta undan MSP från deras piedestal så länge deras budgetar skiljer sig, men de är ändå viktiga för skidscenen och dess expansion. </p><p></p><p>Och det där med stilen tänker jag inte diskutera, det får stå för dig att du tycker Colby West har snygg stil, men jag håller inte med. Det är ingen idé att diskutera smaksaker säger jag än en gång, för det finns inga argument där, endast ett massa tyckande utan någora egentligen orsaker.</p><p></p><p>Jag vill dock poängtera att jag inte alls gillar Jon Brogans stil, den ser ansträngd ut och försöken till afterbang är inte snyggt på något sätt tycker jag. Däremot tänker jag undra vad du menar med "Folk förstår inte numera hur man ska tycka"? Menar du att de inte vet hur man ska tycka för de tycker inte som du? Jag antar att du menar att "alla" följer strömmen bara. Men hur kan alla följa strömmen? Är det inte "alla" som ÄR strömmen?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="H-T, post: 437049"] Om du har för intresse att gå in och peka ut varje trick Sammy behärskar som de nyare namnen inte har kan vi hålla på i timmar och vi kommer knappast komma någon vart. Alla har sina svagheter, och om vi ska fortsätta jämförelsen mellan Sammy och Wallisch kommer Sammy slå Wallisch i vissa grenar och Wallisch slå Sammy i vissa grenar. Och nu fattar jag verkligen inte vad du menar, Sammy var "en av de första" ? Men han var inte först. Alltså är det knappast något han har bidragit med. Och han har inte heller utvecklat dubbelcorken till något helt nytt. Och det här snacket om "ghetto" blir jag så jävla trött på. Det är en ny stil med stora kläder och association till hiphop som blivit så jävla uttjatat. Jag har inte sagt att de inte kör med vad du kallar "ghettostilen", för jag bryr mig inte. Jag tänker inte ens gå in på ämnet, för det är idiotiskt att diskutera och det leder ingenvart. Men vem är du att bedöma om en ny dubbelvolt är mer nytt än Wallisch railande? Om vi ska gå in på detaljer så är det enda Dumont gjort i sin nya dubbelvolt att lägga in en skruv i en dubbel framåtvolt, hur nyskapande är det egentligen? Sen om det är akrobatiskt eller inte, det bryr jag mig inte om. Wallisch railande däremot öppnade ögonen för en halvsovande skidpublik världen över och gjorde rails hetare än någonsin. Innan hans Superunknown-video innehållande löjligt många rotationer åt olika håll på rails och boxar, visste en stor del av i alla fall de svenska skidåkarna, inte vad en "pretzel" var. Men nu är det tricken på allas läppar så fort ett rail syns till, och om inte det är nyskapande förstår jag inte vad som är. Får jag fråga hur du vet att åkare som Wallisch och Dadali inte behärskar pipe? Har du träffat dem peronligen och frågat dem om de åker pipe och fått ett nej till svar? Om du gjort det, så fine. Men att anta att deras pipeförmåga inte existerar enbart för att du inte sett dem köra pipe är väll ändå ganska korkat? I så fall kan ju inte Jon Olsson göra en 180, för jag kan aldrig påminna mig ha sett honom göra en sådan, eller? Din syn på filmbolagen är minst sagt trångsynt. Jag kan fylla i ditt exempel med Matchstick Productions som tydligen vunnit vast awards 6 av 8 år? Jag är väldigt tveksam till att de gjort det, men jag minns inte exakt. Men hur som helst, det är en tävling där vem som helst har möjlighet att rösta så länge de har uppkoppling till Internet, vilket inte skapar den mest kompetenta juryn. Men det spelar egentligen inte så stor roll, för jag tror inte att en film av 4bi9 skulle slå MSP i en sådan tävling, och det finns en och endast en anledning till detta. [b]Pengar.[/b] Skidfilm handlar till säkert 80-90% om pengar. Med MSP's budget (som är den största i skidvärlden) skulle jag också kunna producera film i värdsklass utan problem. Helikopterfilmning dit, 30meterskran-filmning hit, sen har jag en skidfilm som skulle kunna vinna en Oscar i foto. Men hur kul är det? MSP har för vana att år efter år leverera vackra omgivningar i solnedgång komponerande med några av världens bästa åkare utförandes sw 10, dubbelvolter etc. i slow motion. Men som jag sa, de har för vana att leverera detta ÅR EFTER ÅR. Det börjar bli otroligt tjatigt. Kommer vi inte ifrån meningen med skidfilm lite också när det känns som att hälften av filmen är inriktad på omgivningen istället för åkningen? Tittar man inte på filmen för att imponeras och inspireras av åkningen i filmen? Det heter ju trots allt SKIDfilm. Om man vill se vackra bergskedjor i Whistler under solnedgång så finns alltid Discovery. Men just MSP's sätt att lägga upp sina filmer på är snarare en fråga om smak och smaksaker är inte värda att diskutera, det leder endast till ännu en återvändsgränd. Men för att återkomma till något som verkar ligga dig varmt om hjärtat, pipe, så är jag övertygad om att exempelvis 4bi9 skulle knåpa ihop ett mycket bra pipe-segment i en film om de också hade resurserna att hyra Park City efter stängning och tillhandahålla en privat pistmaskinist. Men det har de inte vad jag vet, så vi får överleva med deras otroligt tråkiga dödande av rails. Men jag förstår inte hur du kan vara så trångsynt och endast accepterar det estetiskt perfekta MSP och deras filmer. 4bi9 och liknande bolag som Stept bidrar till scenen på sitt sätt. De ger mångfald och förmedlar något annat än vad MSP gör, och det behövs. De kommer aldrig putta undan MSP från deras piedestal så länge deras budgetar skiljer sig, men de är ändå viktiga för skidscenen och dess expansion. Och det där med stilen tänker jag inte diskutera, det får stå för dig att du tycker Colby West har snygg stil, men jag håller inte med. Det är ingen idé att diskutera smaksaker säger jag än en gång, för det finns inga argument där, endast ett massa tyckande utan någora egentligen orsaker. Jag vill dock poängtera att jag inte alls gillar Jon Brogans stil, den ser ansträngd ut och försöken till afterbang är inte snyggt på något sätt tycker jag. Däremot tänker jag undra vad du menar med "Folk förstår inte numera hur man ska tycka"? Menar du att de inte vet hur man ska tycka för de tycker inte som du? Jag antar att du menar att "alla" följer strömmen bara. Men hur kan alla följa strömmen? Är det inte "alla" som ÄR strömmen? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Videoklipp
Jon brogan "thug" edit
Tillbaka
Topp