K2 PE / Fujative

grazaren

Ny medlem
K2 PE / Fujative
Jag e i österrike och har hittat ett par K2 PE 164 cm som kostar 320€ med nästa års markerbinding.

...och ett par K2 Fujative 169 cm som kostar 249€ (dock redan monterad bindning som måste flyttas).

Jag e skitsugen på att ha ngt som kompletterar mina 170 cm Atomic Pistlagg (64 i midja!), frågan är bara om någon av dessa två kan vara lösningen? Har tidigare hyrt skidor när det bjudits lössnö, hopp&lek har jag kört med mina Atomic.
Är 178 cm och väger 73 kg. Tips ngn? Måste köpa dem imorrn om det nu ska bli ngn affär...

Hare!

/Danny

K2 PE / Fujative
Kör själv på fujative, tycker personligen att det är en väldigt skön skida. Mjuk som satan, vilket gör den väldigt rolig att leka med på plattmark eller på railsen. Ganska bred i midjan så jag tycker då iaf att dom flyter rätt bra i puder (testat i ca 20 cm). Hoppa med helt ok också, lite för mjuka bara om man landar lite fel. Fast det beror ju också på vikt osv. väger kring 60-65 och kör på 169 långa, och det fungerar finfint.

K2 PE / Fujative
Har hört/läst att Fujative kan va lite fladdriga, men de duger bra i pudret eller?
Hur skulle man lösa det med ommontering av bindningar? Pluggning? Löser de det i en vanlig sportaffär?

Blir 164cm PE för korta för pudret eller?

K2 PE / Fujative
Är du ingen parkråtta skulle jag inte satsat på nån av dessa skidor. PE 164 känns ju alldeles för kort för lössnö och friåkning med tanke på att du är 178, hade den varit längre skulle väl den funkat ok som allroundskida... Fujativen kan nog funka om det är riktigt mjukt puder men annars blir de nog jädrigt fladdriga! Som sagt så skulle jag nog satsat på en annan skida med tanke på att det främst verkar va pudret du är ute efter men de är ju onekligen rätt sjyssta priser...
Lycka till!

K2 PE / Fujative
Okays... hmm

Visserligen gillar jag ju korta skidor, men om ni rutinerade grabbar säger att 164:an e för kort så e det kanske ingen idé... Jag vill ha en skojig skida som går att lattja med, + att den inte bara åker rakt igenom pudret liksom mina anorektiska Atomic... I pisten ämnar jag fortsatt köra på dom, där e de suveräna...

Så, 164 e ALLDELES för kort för pudret? (e ingen proffsåkare, men åker ganska bra och mycket..)

Tack för hjälpen hittills!

Mer önskas :)

K2 PE / Fujative
Okays... tack för tipset... men till priset 249€ kanske Fujatives på 169 e ok?

Går det att plugga igen gamla bindningshål? Brukar de göra det i en vanlig skidbutik (skidan står i en sportbutik, idioterna har dock monterat bindningen alldeles för stort (för en 48-pjäxa). Skidan har bara stått som DEMO i ett skyltfönster... dvs helt ny...

Danke!

K2 PE / Fujative
Det är inga problem att plugga gamla hål och eftersom dom är monterade för ett par riktigt stora pjäxor kommer du inte att ha problem med överlappande hål heller. En håluppsättning påverkar inte hållbarheten mer än på teoretisk nivå.

Men tittar du inte på fel skidtyp egentligen? Om du vill kunna åka puder och jibba både i parken och backcountry borde du välja en bredare twintip upp mot 180cm. Typ Head Mojo 90, Teneighty Foil eller liknande. Runt 90mm brett och 175-180 borde passa dig med tanke på din längd. Då är det fortfarande relativt små skidor vi pratar om, men du får ändå väldigt mycket bättre offpistegenskaper än med en Fujative eller en PE under 170. Inte för att jag är nån jibber, men nog måste det vara lättare att gå lite större med en skida som är 175 jämfört med en 165 (det är ju för fasen sjukt kort)?

Det är inte snyggt att göra reklam för egna Köp&Sälj-objekt på forumet, men den här gången passar det så perfekt så att jag inte kan låta bli. Jag har ett par helt nya Fischer Kehua 177cm twintips ute på annons för 2900kr med viss prutmån. Kehunan är 92mm breda och dom eller något liknande från något annat märke tror jag är ett klart bättre val för dig än dom två du nämner.

K2 PE / Fujative
Jag anser att både 164 och 169 känns för kort för dig om du vill ha dem till pudret. Du kommer inte få ut mycket utav dem, isåfall ska det vara riktigt lätt puder. Om du ska behöva trycka igenom lite, så kommer verkligen ingen av de där skidorna att funka...

Själv så har jag också alltid gillat korta skidor, tills den här säsongen då jag köpte ett par K2 Public Enemy 179 cm och ett par Head Monster 103, 193 cm och har nu förstått hur mycket bättre det är med långa skidor!

PEACE

K2 PE / Fujative
Som ett bra komplement till dina pistlagg (som säkert är ganska hårda) skulle jag nog tipsa om fujiativen då den är mjuk och därför kul att leka med samtidigt som den fungerar bra i offpist. Längden däremot tror jag att du skulle trivas bättre med om skidan var lite längre, t.ex. 179, men 169 är nog inte helt fel den heller.

Tillbaka
Topp