K2 Pinnacle 95 VS Nordica Enforcer 93

• Trådstartare Trådstartare R1
  • Start datum Start datum

R1

Medlem
Har i dagarna fått svart på vitt över hur viktigt det ändå är att provköra ordentligt innan köp.

Efter en dag på Nordica Enforcer 93 under välpistade förhållanden hade jag så gott som bestämt mig för köp. Stabil, snabb, bra respons och en känsla av odödlighet. Men för säkerhetsskull tog jag även ut skidan fredag em i vemdalskalet (läs: hopplöst sönderkörda pister efter dagar av oavbrutet snöande) och vips kändes Enforcer som ett svårbemästrat lokomotiv. Den fantastiskt goda cigarren från dagen innan fick plötsligt en bitter eftersmak.

Ut på ny skida med samma dimensioner i de sönderkörda pisterna. K2 Pinacle 95. Och här infann sig både lekfulhet och manöverförmågan som jag saknat hon Enforcer.

Är det bara jag, eller är det verkligen sådan skillnad på dessa två modeller. Som ändå tillhör samma kategori av skidor?

Hur som haver. Det lutar nu åt K2 köp. Hur mycket jag än älskade Nordicans potential under fina förhållanden behöver jag främst en skida som klarar offpist men framförallt söderkörda pister och vårslask.

Någon som kör K2 Pinnacle 95 som kan berätta mer? Tänker framförallt på om det finns någon baksida av de positiva egenskaper jag upplevt. Fartstabilitet, isgrepp etc?

Har ett par 88 och ett par 105 och har provkört 95:an
Lekfulla skidor som presterar bra i alla förhållanden från riktigt hårt till sönderkörd och även fint i opistat.
Börjar fladdra lite nör det går riktigt fort, men tappar inte greppet eller blir instabila.
Skulle jag bara ha ett par så vore det nog ett par gröna 95-or.
Enforcern är ett mycket stabilare dämpat bygge med mer metall. Inte lika kul att åka på enligt min smak

/GC

Jag har testat samtliga skidor ni nämner i era inlägg förutom kore 93. Valet för min del föll på fischer ranger 98, då den va överlägsen dom skidorna ni just nämner. Sen så åker jag telemark och känslan som rangern ger kombinerat med telemark är fantastiskt. Den lätta vikten som rangern har gör att den går att använda som en turskida utan att kompromissa på vägen ner.

Senast ändrad:
Nu har jag tyvärr inte testat några av dina förslag, men precis som Lenz kör jag på Fischer Ranger 98 och jag är jättenöjd med dem! Har försökt banta vikten på min utrustning då jag vill komma igång med turandet igen och Ranger känns perfekta för mig. Skruvade precis på en Tour F12 på dem då jag hade vanlig alpinbindning innan som inte funkade med nya pjäxorna med tursula. Nu var inte det någon viktminskning direkt men jag köpte bindningarna begagnade i väntan på Atomic Shift som jag tror kommer passa mig utmärkt. Atomic före Salomon pga färg ?

@Lenz det säger väl inte speciellt mycket?!? XXL kan man tycka vad man vill om men säger ingenting om varken pinnacle eller enforcern som också säljs där.

Förra året hade dom det i massor. Jag körde ett par år på k2 hardside. Trevligt, styv men inte så lekfull. Min erfarenhet av k2 är helt ok men kvalitén va 100. Utvecklingen går som sagt framåt och det händer mycket på 5 år

Nordican är alldeles för styv för min smak och k2n hammar tippen för mycket iför min smak.

Ville bara säga att ranger 98 är mycket trevligt. En skida som är fullt med ny teknologi. Men smaken är olika. Mitt tips, prova den om ni har möjlighet.

Enforcer 93 och Pinnacle 95 ska kännas helt olika, annars är man inte bra på att analysera skidor :)

Hela Pinnacleserien är i praktiken K2:s svar på Rossignols framgångar med Soul 7 och dess syskon. När Seven-serien från Ross (som enligt ryktet kom till av misstag när skidbyggaren glömde lägga i det klassiska Rossignolska gummilagret i pressen en dag) visade sig bli extremt populär kände K2 att det var dags att följa efter och de gjorde en total helomvändning i konstruktion i samband med lanseringen av Pinnacle. En helt ny typ av rocker ett att ha gjort endast clownshoes under många år och ett bygge som inte hade alls den typen av tung helt död dämpning som K2 annars alltid har byggt. Den är väldigt lik Seven-serien från Ross i känsla, vilket innebär att det är en skida med en lätt, rapp och ofiltrerad snökänsla. Inget att riktigt dra på med, men faktum är att det är väldigt få köpare som faktiskt gör just det. Tar man det lite lugnare eller är mer inriktad på kreativetet och snöupplevelse än bettskena och perfekta skär ger den typen av skida en mycket roligare upplevelse. Men det är under förutsättning att man inte går in i det hela med förväntan om att en lattjo skida ska vara lika stabil som en dubbeltitanalskida som Enforcer. Det blir den helt enkelt inte. Med Enforcer får du istället en riktigt trygg kamrat som ger väldigt mycket spårstabilitet och pondus om man orkar åka den aktivt.

Så ja. Det är en enorm skillnad och du känner helt rätt.

Lenz sa:
Nordican är alldeles för styv för min smak och k2n hammar tippen för mycket iför min smak.
Årets Pinnacleserie är lita uppstuvade med bredare Titanalremsor. Gick att pressa på 95-orna rejält, synnerligen trevlig skida.

Senast ändrad:
Gillar du k2n så kör på den. Finns möjligheten så tycker jag du ska testa rangern. Mycket trevligt.

Gillar du k2n så kör på den. Finns möjligheten så tycker jag du ska testa rangern. Mycket trevligt.

Tack för konstruktiva åsikter! Valet föll ändå på Pinnacle 95 då den övertygade mest under provkörningen.
Kanske återkommer med mer utförliga åsikter när jag fått fler timmar på dem :)

Tillbaka
Topp