Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
kaffe+gå=fettförbräning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="anod" data-source="post: 76295" data-attributes="member: 14178"><p>Om du vill lära dig mer om det som folk skrivit om ovan så rekomenderar jag en bok som heter Ät Träna Prestera. Den är skriven av Fredrik Paulun och går igenom insulinets roll i kroppen och hur mat med olika glykemiskt index påverkar insulinhalten. Den innehåller också en ganska utförlig tabell över GI i olika matvaror. Dessutom träningsprogram med kostråd för uthållighetsträning resp. muskelbyggarträning. Mycket bra!</p><p></p><p>Nu vill jag ge min syn på det här med fettförbränning. Och det här har jag inte hittat på själv utan fått från kunnigt håll. Dessutom verkar det mer logiskt:</p><p>Om du vill bränna maximalt med fett måste du först fråga dig hur vill du träna? Om du då svarar att jag vill träna en timme per dag blir din lösning att du ska springa så snabbt du kan i en timme. Orsaken är att den totala energiförbränningen ökar när din ansträngningsnivå ökar. Visserligen kommer den procentuella delen av förbränningen per tidsenhet för fettförbränning minska men den totala fettförbränningen ökar. </p><p></p><p>Om du däremot svarar att jag vill gå/springa en mil per dag blir lösningen att du ska gå så långsamt du kan en mil. Detta eftersom den procentuella fettförbränningen per tidsenhet är större ju mindre du anstränger dig. Och inom rimliga gränser förbrukar en människa lika mycket energi per förflyttad sträcka oavsett hur snabbt hon rör sig. Alltså bränner du mer fett på en mil om du går långsamt.</p><p></p><p>Någon som säger emot? Detta gäller givetvis inom rimliga gränser. Dessutom ger säkert medelhög ansträngningsnivå en bättre träning av kroppens förmåga att använda fett som bränsle men om man bara ser till förbränningen så stämmer resonemanget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="anod, post: 76295, member: 14178"] Om du vill lära dig mer om det som folk skrivit om ovan så rekomenderar jag en bok som heter Ät Träna Prestera. Den är skriven av Fredrik Paulun och går igenom insulinets roll i kroppen och hur mat med olika glykemiskt index påverkar insulinhalten. Den innehåller också en ganska utförlig tabell över GI i olika matvaror. Dessutom träningsprogram med kostråd för uthållighetsträning resp. muskelbyggarträning. Mycket bra! Nu vill jag ge min syn på det här med fettförbränning. Och det här har jag inte hittat på själv utan fått från kunnigt håll. Dessutom verkar det mer logiskt: Om du vill bränna maximalt med fett måste du först fråga dig hur vill du träna? Om du då svarar att jag vill träna en timme per dag blir din lösning att du ska springa så snabbt du kan i en timme. Orsaken är att den totala energiförbränningen ökar när din ansträngningsnivå ökar. Visserligen kommer den procentuella delen av förbränningen per tidsenhet för fettförbränning minska men den totala fettförbränningen ökar. Om du däremot svarar att jag vill gå/springa en mil per dag blir lösningen att du ska gå så långsamt du kan en mil. Detta eftersom den procentuella fettförbränningen per tidsenhet är större ju mindre du anstränger dig. Och inom rimliga gränser förbrukar en människa lika mycket energi per förflyttad sträcka oavsett hur snabbt hon rör sig. Alltså bränner du mer fett på en mil om du går långsamt. Någon som säger emot? Detta gäller givetvis inom rimliga gränser. Dessutom ger säkert medelhög ansträngningsnivå en bättre träning av kroppens förmåga att använda fett som bränsle men om man bara ser till förbränningen så stämmer resonemanget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
kaffe+gå=fettförbräning
Tillbaka
Topp