Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Kan inte åka på mina nyslipade skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 414663" data-attributes="member: 12152"><p>Alla skidor blir svåråkta vid en helt otrimmad 0/86 skulle jag snarare säga. Det gäller i synnerhet om åkaren är av låg- eller medelnivå och också om åkaren är väldigt inåkt på den aktuella skidan med tidigare trim.</p><p></p><p>Jag tror inte heller att det är stenen i sig som har orsakat konkaviteten, utan en felaktigt utförd slip. Jag har följande teori: Skidorna var slöa och rejält konkava innan slipen och hade säkert också 1 eller tom 2 graders hängning från fabrik. Då märks inte belagets "defekt" iom att kanterna inte bettar och hängningen motverkar ytterligare effekten. Efter en för kort omgång i planslipen är skidorna fortfarande konkava, men stenen tar först längst ute vid kanterna och nollställer hängningen. Kanten blir vass, trots att mitten av belaget inte har påverkats av stenen. Kombinera det med en för snål hängning (ytterst få uppskattar ohängda skidor) och du får en skida som är klart svåråkt. Lösningen är en ny och mer omfattande planslip + en väl avvägd hängning. Gör ett par grunda smårepor med en kniv eller liknande i den konkava zonen innan slipning, så kan du enkelt kontrollera att stenen har tagit över hela skidan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 414663, member: 12152"] Alla skidor blir svåråkta vid en helt otrimmad 0/86 skulle jag snarare säga. Det gäller i synnerhet om åkaren är av låg- eller medelnivå och också om åkaren är väldigt inåkt på den aktuella skidan med tidigare trim. Jag tror inte heller att det är stenen i sig som har orsakat konkaviteten, utan en felaktigt utförd slip. Jag har följande teori: Skidorna var slöa och rejält konkava innan slipen och hade säkert också 1 eller tom 2 graders hängning från fabrik. Då märks inte belagets "defekt" iom att kanterna inte bettar och hängningen motverkar ytterligare effekten. Efter en för kort omgång i planslipen är skidorna fortfarande konkava, men stenen tar först längst ute vid kanterna och nollställer hängningen. Kanten blir vass, trots att mitten av belaget inte har påverkats av stenen. Kombinera det med en för snål hängning (ytterst få uppskattar ohängda skidor) och du får en skida som är klart svåråkt. Lösningen är en ny och mer omfattande planslip + en väl avvägd hängning. Gör ett par grunda smårepor med en kniv eller liknande i den konkava zonen innan slipning, så kan du enkelt kontrollera att stenen har tagit över hela skidan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Kan inte åka på mina nyslipade skidor!
Tillbaka
Topp