Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Kan inte åka på mina nyslipade skidor!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Steepndeep" data-source="post: 418371" data-attributes="member: 13343"><p>Denna tråd verkar ha spårat in alldeles för mycket på kantvinkel och slipning och för lite på åkteknik. Tag några lektioner och kom till rätta med tekniken. Läraren kan säkert tipsa om slipning oxå.</p><p></p><p>Lite basics från min gamla dagar då jag hade mycket filspån i mina fingrar.</p><p></p><p>Normalt sett skall kanten alltid ha 90 graders vinkel mella undersida och stående kant. För friåkning skall det alltid vara så. Sedan kan skidan vara konkav, plan eller konvex i undersidan. Konkav är rätt vanligt på gamla dåligt skötta skidor (belaget slits mer än kanterna) och gör skidan helt omöjlig i pist. Att planslipa är således ingen bra ide då skidan endast går från plan till konkav vid slitage. Det bästa är att slipa skidan konvex och då är mountain mans tips om 89/1 grad alldeles utmärkt. Ger väldigt lättsvängda skidor och bra bett.</p><p></p><p>Sedan är det bara att jobba på tekniken</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Steepndeep, post: 418371, member: 13343"] Denna tråd verkar ha spårat in alldeles för mycket på kantvinkel och slipning och för lite på åkteknik. Tag några lektioner och kom till rätta med tekniken. Läraren kan säkert tipsa om slipning oxå. Lite basics från min gamla dagar då jag hade mycket filspån i mina fingrar. Normalt sett skall kanten alltid ha 90 graders vinkel mella undersida och stående kant. För friåkning skall det alltid vara så. Sedan kan skidan vara konkav, plan eller konvex i undersidan. Konkav är rätt vanligt på gamla dåligt skötta skidor (belaget slits mer än kanterna) och gör skidan helt omöjlig i pist. Att planslipa är således ingen bra ide då skidan endast går från plan till konkav vid slitage. Det bästa är att slipa skidan konvex och då är mountain mans tips om 89/1 grad alldeles utmärkt. Ger väldigt lättsvängda skidor och bra bett. Sedan är det bara att jobba på tekniken [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Kan inte åka på mina nyslipade skidor!
Tillbaka
Topp