Kan NÅgon HjÄlpa Mig Med Dessa Skidor

allan94

Ny medlem
Hej!
Jag har inge intresse kring dom här skidor och dom är till salu.
Jag behöver hjälp med modell namn och vad för typ av skidor det är samt ca priset.

Helt nya nordica skidor! kolla bild

Det är ett par Nordica HotRod i någon form. Det var en serie skidor från stormarknadsmodeller med midja på 75mm upp till runt 95mm pistinriktade allrounders. De större modellerna var bra tryck i och kostade en ansenlig slant i nyköp. De smalare modellerna var enklare skidor som mer levde på de störres namn, men som i praktiken var som vilka allround/hyr/sportlovsskidor som helst. Ett standardupplägg bland tillverkare. Serien fanns från 2007-2008 någonstans och upphörde runt 2011-2012 gissningsvis. Totalt sett innehåller den en hel drös skidor.

Skidan på bilden tror jag är från den senare delen av seriens liv iom designen. Dom såg inte ut sådär i början. Det är ingen av de dyrare modellerna med tanke på det beskedliga måttet, utan det är snarare en allroundskida för medelgoda åkare av typen som både finns och säljs i drösvis i alla större sportaffärer. Jag skulle tro att skidan är 4-5 år gammal trots att den är ny. Den är i alla fall inte nyare än 3 år helt säkert. Nypris på bra deal är förmodligen runt 3500kr inkl bindning om vi pratar lite reahylla. Det är inga som helst problem att hitta en skida i samma kaliber ny idag av fjolårsmodell för 2500-3000kr. Ska det vara lönt att köpa den ska den inte kosta mer än 2000kr. Dyrare än så och det är dyrt. Billigare än 1500kr är billigt.

Egenskapsmässigt är det med största sannolikhet en riktigt bra skida för åkare som åker någon vecka eller ett par helger om året och inte har skidåkning som största intresse, utan mest åker för att det är roligt ibland. Har du ambitioner att driva din åkning framåt antingen i pisten eller utanför behöver du söka dig någon annanstans.

Hej!
Tack så hemskt mycket för hjälpen
Är du intresserad av att köpa dom får du dom för 1500?

allan94 sa:
Hej!
Varsågod. Haha, du var allt en bra säljare. Nej, det blir ingen affär där. Det är inte riktigt min kategori av skidor. Blocket är nog lämpligast för att nå målgruppen.

allan94 sa:
Hej!
LOL

Men håller med MnO, blocket funkar nog för dom med fin text ;) sen om du får 1500kr har jag ingen aning om. Skriv att du inte vet modellår, oanvända pistskidor låter väl bra ;)
Med tanke på att folk köper raka skidor från 80-talet på blocket så skulle nästan inget förvåna mig. Är priset inom vad folk kallar överkomligt verkar man kunna sälja vilket skräp som helst och tror många har lika kul oavsett ;)

Provat att läsa på skidorna? Tror inte jag hittills har haft ett par lagg där längden inte stått skrivet nånstans. Kolla på sidokanterna vid bindningarna också.

Kom på att jag har ett par såna ståendes som vi köpte till frugan som mest åker längd och telemark.
Köpte dom nya för 1200:- av en dam som hade vunnit dom i en slogantävling för nån produkt.
(I Gunnebo av platser MnO)
Som sagt en riktig sportlovsskida, funkar men viker ner sig när det ska tryckas på lite. Bindning som lätt ställs om i storlek med ett vred.
Sen hustrun fick ta över mina Head Supershape Speed så föll dom i glömska längst in.
Alla mått står tydligt längst bak på ena skidan. Våra är 168cm långa och 70mm i midjan.
Text: 116 70 100 R16m 168

Ha de Christer

Tillbaka
Topp