kan Rossignol S2 park vara något

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej,
Hittade ett bra pris på Rossignol S2 park http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1528 som jag funderar på att köpa till min son. Han är 14 år, medelgod åkare, 46 kilo, 164 lång. Gillar att åka offpist och hoppa. Mer lekfull stil än rena skär. Skidorna hos tysken är 150. Kan detta bli bra? Någon som vet om skidorna känns klumpiga eller tunga - de var ju ganska breda för att vara jibbskidor (tror jag). Gillar inte själv tunga skidor.
Hittar inga rimliga recensioner på denna skida.

Kan göra frågan lite mer allmän: Vad tror ni om en skida på längd 150 och 92 bredd för att hoppa och åka offpist för en ganska lätt tonåring (46 kg, 164)? Vi åker mest i svenska fjällen och helst på ställen som Abisko och Riksgränsen.

Nu spekulerar jag enbart då jag inte kör barnskidor speciellt ofta ;) men 92 mm midja låter som ganska mycket för en sådan lätt kille som dessutom inte har full koll på vrida/kanta. Det är en del skida att vrida och/eller få upp på kant, risken är att han blir mer av en passagerare än förare.
Å andra sidan så är de ju "enbart" 150 cm långa och kan på sätt ändå bli relativt lätthanterliga ändå. Jag och många med mig förespråkar hellre lite bredare och kortare lagg med bra lite mjukare flex framför smalare långa järnspett, åtminstone när vi pratar flyt och lek i det mjuka. Det var dock inte länge sedan flera skidfabrikörer byggde sina puderlagg på det senare sättet, ingen nämnd ingen glömd, host, Rossignol B-Squad, host host =P.

Lätt förklarat alltså hellre ett par lättåkta skidor han kan pressa till max och således få ut mer av än ett par för svåråkta skidor (ofta för styva) som kommer hålla hans utveckling tillbaka. Överlag tror jag att gemene man överskattar sin förmåga en aning och åker på för avancerade skidor.

Senast ändrad:
Tack. Jo, jag tänkte lite som du att jag tar ett kortare par då de är såpass breda. Han är helt klart ute efter det lekfulla i skidåkningen - skogsåkning, små hopp, lite dropp och sådär snarare än full fart i stora svängar (mer min åkstil). Då de är gjorda för parken borde de ju vara mjuka. Eller så ska leta efter något smalare (drygt 80) och något längre.

Det har ju hänt en hel del på utvecklingsfronten, kanske framförallt i kategorin bredare parklagg och puderlagg. För inte länge sedan ansågs ju ett par Völkl Explosive med 95 mm midja vara bland det fetaste man kunde ha under fötterna och allt över 100 mm var enbart för Alaska. Nuförtiden har de flesta fabrikörer allround pistlagg med midjor uppåt 90 mm och 100 mm anses snarare som en varje dag skida på de flesta Svenska fjäll.

Vad jag ville ha sagt med det är att 92 mm midja om den är relativt mjuk och lättåkt kanske inte är så farligt, men det handlar ju till stor del om personliga preferenser. Jag förstår självklart att priset är otroligt inbjudande, kanske så pass att du kan köpa de åt honom och om det blir fel må det vara hänt. Dessutom är han ju 14 år och lär väl både börja växa på längden och i muskler väldigt snart.
Vad har han åkt på tidigare för ena lagg?

Javisst, priset lockar. Men även om inte priset inverkade är det lite svårt med skidor till juniorer både då det gäller längd och bredd tycker jag. Till och med Völkl Gotama junior är enbart 80 breda tex. Är man lätt behöver man ju inte lika mycket bredd för att flyta, och om man inte är så stark är bredden tyngre att hantera. Förra året åkte han på Völkl Mantra (80 breda tror jag) men bara 130 långa - dessa blev förstås alldeles för korta. Sedan lånade han ett par Salomon Shogun (tror jag, 145?) - de var bra men lite tunga och därmed svårare att komma runt med i hopp och tunga att bära på. Själv åker jag på K2 hardside och har upptäckt vad skönt det är med ett par lätta skidor, även när man åker. För min egen del tycker jag runt 100 i bredd (och lite bredare), som allroundskida, och längd över sin egen är bra men det blir annorlunda för de som inte har växt färdigt - dessutom vill ju han hoppa betydligt mer än vad jag gör.

Jag förstår att det kan vara svårt att hitta skidor, ofta är det väl bara nedskalade vuxenlagg som inte alls är optimerade för juniorerna.
Ok, men då har han ju kört lite liknande lagg, vad hade Shogun för midja? Är de bara flexiga och relativt lätta kommer han nog fixa biffen med S2:orna.

Shogun hade tydligen så mycket som 85 i midja och var 140 långa. Problemet var vikten - de kändes tunga. Någon som vet om Rossignolen kan vara lättare?
Men nu börjar jag tveka lite på längden också - 150 är kanske för korta.

Tillbaka
Topp