Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kärnkraft - ja tack!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="AbsolutIggy" data-source="post: 155344" data-attributes="member: 57901"><p>Vad kallar du miljövänligt?</p><p></p><p>Vind, vatten och solenergi är inte alltid lika miljövänliga som man tror.</p><p></p><p>Vindkraftverk orsakar buller, det kan inte vara helt vänligt mot djur och människor som bor runt omkring.</p><p></p><p>Solceller är dyra och svåra att tillverka. Det behövs mycket energi för att framställa dom, så mycket att dom ibland inte ens klarar av att leverera den energin inom sin livstid.</p><p></p><p>Vattenkraftverk orsakar störningar i naturliga vattenlopp. Områden som inte har stått under vatten innan blir vattentäckta. Boytor för djur (alla organismer) förstörs. Nedströms blir det mindre vatten. Fiskars naturliga vandringsleder förstörs. Träd och buskar som hamnar under vattnet när det stiger multnar och bildar methangas, vilket är en av dom gaserna som bidrar till växthuseffekten.</p><p></p><p>Jag vill inte se ett helt land täckt av vindkraftverk, inte heller vill jag ha alla floder förstörda genom vindkraftverk. Solceller är endast alternativ i land där det finns mycket sol, och dit hör ju inte Sverige. Det finns så klart andra "renewable resources" - bergvärme osv., men dessa står endast för en liten del av all energi som förbrukas.</p><p></p><p>Jag säger inte nej till vad du kallar miljövänliga energikällor, men jag säger att det behövs mångfald. Det är i dagens läge omöjligt att försörja alla med "miljövänlig" energi.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="AbsolutIggy, post: 155344, member: 57901"] Vad kallar du miljövänligt? Vind, vatten och solenergi är inte alltid lika miljövänliga som man tror. Vindkraftverk orsakar buller, det kan inte vara helt vänligt mot djur och människor som bor runt omkring. Solceller är dyra och svåra att tillverka. Det behövs mycket energi för att framställa dom, så mycket att dom ibland inte ens klarar av att leverera den energin inom sin livstid. Vattenkraftverk orsakar störningar i naturliga vattenlopp. Områden som inte har stått under vatten innan blir vattentäckta. Boytor för djur (alla organismer) förstörs. Nedströms blir det mindre vatten. Fiskars naturliga vandringsleder förstörs. Träd och buskar som hamnar under vattnet när det stiger multnar och bildar methangas, vilket är en av dom gaserna som bidrar till växthuseffekten. Jag vill inte se ett helt land täckt av vindkraftverk, inte heller vill jag ha alla floder förstörda genom vindkraftverk. Solceller är endast alternativ i land där det finns mycket sol, och dit hör ju inte Sverige. Det finns så klart andra "renewable resources" - bergvärme osv., men dessa står endast för en liten del av all energi som förbrukas. Jag säger inte nej till vad du kallar miljövänliga energikällor, men jag säger att det behövs mångfald. Det är i dagens läge omöjligt att försörja alla med "miljövänlig" energi. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Kärnkraft - ja tack!
Tillbaka
Topp