Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Peter_K" data-source="post: 473728" data-attributes="member: 26232"><p>Stämmer att jag fått ihop nånting sånt. Jag bor i Genève sen nästan 5 år. Om du åker lördag och söndag varje helg och tar lite semester-dagar när det dumpat kommer du utan större problem upp i drygt 60 skiddagar per år. Juni, juli och september verkar bli de enda månaderna när jag inte åker skidor i år t.ex.</p><p></p><p>München och Zürich är bra ställen. En kompis som bott i München nämnde dock att biltrafiken runt stan för att komma iväg på helgerna är ett stort kaos och man kan lätt fastna i långa köer. Om du är ordentligt morgonpigg funkar det i och för sig, men det kan vara nåt att tänka på. Zürich lider lite av samma sak och det är en bit att åka till skidorterna i närheten av stan. Om du har läst väldigt mycket tyska och är grymt bra på det är det schyssta val. </p><p></p><p>Om du däremot "bara" har skol-tyska kan det vara värt att titta på Genève eller Grenoble istället. Närmare bergen, fler orter att välja på och åtminstone i Genève finns det många internationella organisationer som gärna anställer svenskar. Jag kunde i princip noll franska när jag fick jobb här, läste tyska i grundskolan och på gymnasiet. Det är meckigt i början men man lär sig.</p><p></p><p>Sen finns såklart även Salt Lake City och Denver i USA och Vancouver i Kanada som erbjuder ett liknande upplägg. Enklare med språket, svårare med arbetstillstånd.</p><p></p><p>Vad har du läst? CERN där jag jobbar tar in exjobbare som vill skriva sin rapport ( technical student) eller de som nyligen tagit examen och är ute efter jobb (fellow). Finns även "vanliga" jobb (staff) om du har lite arbetslivserfarenhet. Kolla <a href="http://ert.cern.ch" target="_blank">http://ert.cern.ch</a> för lediga platser.</p><p></p><p>Om du är sugen, kör på det. Ett av de bästa besluten jag tagit i mitt liv.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peter_K, post: 473728, member: 26232"] Stämmer att jag fått ihop nånting sånt. Jag bor i Genève sen nästan 5 år. Om du åker lördag och söndag varje helg och tar lite semester-dagar när det dumpat kommer du utan större problem upp i drygt 60 skiddagar per år. Juni, juli och september verkar bli de enda månaderna när jag inte åker skidor i år t.ex. München och Zürich är bra ställen. En kompis som bott i München nämnde dock att biltrafiken runt stan för att komma iväg på helgerna är ett stort kaos och man kan lätt fastna i långa köer. Om du är ordentligt morgonpigg funkar det i och för sig, men det kan vara nåt att tänka på. Zürich lider lite av samma sak och det är en bit att åka till skidorterna i närheten av stan. Om du har läst väldigt mycket tyska och är grymt bra på det är det schyssta val. Om du däremot "bara" har skol-tyska kan det vara värt att titta på Genève eller Grenoble istället. Närmare bergen, fler orter att välja på och åtminstone i Genève finns det många internationella organisationer som gärna anställer svenskar. Jag kunde i princip noll franska när jag fick jobb här, läste tyska i grundskolan och på gymnasiet. Det är meckigt i början men man lär sig. Sen finns såklart även Salt Lake City och Denver i USA och Vancouver i Kanada som erbjuder ett liknande upplägg. Enklare med språket, svårare med arbetstillstånd. Vad har du läst? CERN där jag jobbar tar in exjobbare som vill skriva sin rapport ( technical student) eller de som nyligen tagit examen och är ute efter jobb (fellow). Finns även "vanliga" jobb (staff) om du har lite arbetslivserfarenhet. Kolla [URL]http://ert.cern.ch[/URL] för lediga platser. Om du är sugen, kör på det. Ett av de bästa besluten jag tagit i mitt liv. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Tillbaka
Topp