Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gnilk" data-source="post: 475216" data-attributes="member: 74174"><p>Hej,</p><p></p><p>Fyller på med lite info..</p><p>Jobbar sen 3.5år i norra Schweiz (tyska delen), har bott i Basel och numera på landet i en mindre by. Har 45min med bil till Engelberg och Interlaken (och allt som finns där), lite drygt 2 timmar till Verbier. Addera ca: 45 min för Basel...</p><p></p><p>Schweiz är ett bra land för Svenskar att jobba och leva i.</p><p>Tänk på att du söker jobb som utlänning och att det kan bli lite svårt beroende på arbetsplats och ort. Generellt sätt är de större orterna så som Zurich och Basel betydligt mer vana vid utlänningar än ute på landet. Väldigt ofta är huvudspråket engelska. Jag kunde ingen tyska när jag flyttade ned således spenderade jag mina första 4:a månader på skolbänken.</p><p></p><p>Några länkar för att söka jobb här nere:</p><p>www.alpha.ch</p><p>www.monster.ch</p><p>www.topjobs.ch</p><p></p><p>Zurich är huvudort för den som vill jobba inom finans och försäkring.</p><p>Basel huserar två av världens 10 största pharmabolag, som anställer kontinuerligt med folk. I Basel finns också en hel del Kemiindustri. </p><p></p><p>Ska du söka jobb här nere se till att du har dina examensbevis klara, annars kan det bli svårt/svårare. Schweizarna gillar papper, stämplar och utbildningsbevis (alla typer).</p><p></p><p>Löneläget är ung. 1.5-2.0ggr Sverige (givetvis beroende på sektor och jobb), skatten är låg. Zurich ligger ca: 20% högre än övriga landet. Det är också betydligt större lönespridning i Schweiz och ofta går det hand i hand med utbildningsnivå och/eller hur attraktivt ditt jobb är på arbetsmarknaden (dvs, hög utbildning = hög lön).</p><p></p><p>Ett annat tips är att kolla på de internationella instutitioner som finns (FN, WHO, OS, Cern, och så vidare). Där finns ofta väldigt bra anställningsvillkor, ofta skattebefriat, höga löner och jäkligt tufft att komma in...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gnilk, post: 475216, member: 74174"] Hej, Fyller på med lite info.. Jobbar sen 3.5år i norra Schweiz (tyska delen), har bott i Basel och numera på landet i en mindre by. Har 45min med bil till Engelberg och Interlaken (och allt som finns där), lite drygt 2 timmar till Verbier. Addera ca: 45 min för Basel... Schweiz är ett bra land för Svenskar att jobba och leva i. Tänk på att du söker jobb som utlänning och att det kan bli lite svårt beroende på arbetsplats och ort. Generellt sätt är de större orterna så som Zurich och Basel betydligt mer vana vid utlänningar än ute på landet. Väldigt ofta är huvudspråket engelska. Jag kunde ingen tyska när jag flyttade ned således spenderade jag mina första 4:a månader på skolbänken. Några länkar för att söka jobb här nere: www.alpha.ch www.monster.ch www.topjobs.ch Zurich är huvudort för den som vill jobba inom finans och försäkring. Basel huserar två av världens 10 största pharmabolag, som anställer kontinuerligt med folk. I Basel finns också en hel del Kemiindustri. Ska du söka jobb här nere se till att du har dina examensbevis klara, annars kan det bli svårt/svårare. Schweizarna gillar papper, stämplar och utbildningsbevis (alla typer). Löneläget är ung. 1.5-2.0ggr Sverige (givetvis beroende på sektor och jobb), skatten är låg. Zurich ligger ca: 20% högre än övriga landet. Det är också betydligt större lönespridning i Schweiz och ofta går det hand i hand med utbildningsnivå och/eller hur attraktivt ditt jobb är på arbetsmarknaden (dvs, hög utbildning = hög lön). Ett annat tips är att kolla på de internationella instutitioner som finns (FN, WHO, OS, Cern, och så vidare). Där finns ofta väldigt bra anställningsvillkor, ofta skattebefriat, höga löner och jäkligt tufft att komma in... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Tillbaka
Topp