Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Blackriverpaint" data-source="post: 475576" data-attributes="member: 16052"><p>Alpvalp här kommer jag! Svårt att veta vad man ska börja men med alla visdomsord som sagts så är en sak given. Med vilja går allt oavsett om du kan språk eller inte till en början.</p><p></p><p></p><p>Lär dig språket, försök hela tiden att bli bäst, stanna minst 3 säsonger i sträck (inte bara vinter) och se till att jobba på tillräckligt stora hotell. Detta är lite av hörnstenarna i en bra början på hotell / restaurang karriär. Språket är det viktigaste men sedan kommer seniority då du känner folket, menyn och har förstått varför du får dricks.</p><p></p><p></p><p>Efter 1/2 år servering i schweiz så blev jag assistent till restaurantchefen. Jobbade på samma hotell i cirka 2 år. Flyttade sedan hem till sverige pluggade en termin tyska. Började sedan läsa internationella ekonomprogrammet inriktning tyska/marknadsföring. (Hur mycket dricks man får inom restaurant handlar till 80 % om marknadsföring/presentation av menyn.) Efter 2 ganska deprimerande terminer fick jag ett ganska meriterande hotelljobb i tyskland som jag inte lärde mig något på förutom tysk hierarki. Efter fem månader där blev jag restaurantchef i kläppen. Där jobbade jag som en hund men lärde mig mer om mig själv och ledarskap än jag trodde var möjligt på 6 månaders tid. (Ett stort tack till Tranan-teamet 2002-2003 ni var bäst). Detta fick mig dock att inse att restaurang branschen är inget jag vill jobba i under hela mitt liv. Arbetstider, alkoholism och all annan misär som man kan se i diverse familjeägda alphotel är helt sjukt. Så fick jag energi att slutföra mina studier.</p><p></p><p>När jag var klar med studierna var jag helt övertygad att jag skulle flytta tillbaks till schweiz. Steg ett i flyttplanen var att skriva in mig på en tyska kurs i Freiburg tyskland som uppsala universitet anordnar. Detta gav mig CSN i 4 månader + en bra strategisk punkt att söka jobb ifrån. Jag var här nere och kunde läsa tyska som jag var helt redo att hoppa av så fort jobbet skulle komma.</p><p></p><p>Jag hamnade till slut på ett företag som bygger privatflygplan på euroairport i basel. Jobbar numera inom projektuppföljning/projektförsäljning. Kanske inte världens bästa löner men lättare att få jobb då det inte krävs jobbtillstånd för schweiz. Söker man internationella arbetsplatser så är schweiz överlag jäkligt bra. Jag talar tyska, engelska, svenska och franska på daglig basis. </p><p></p><p> </p><p></p><p><a href="http://www.jetaviation.ch/index.php/jobs" target="_blank">http://www.jetaviation.ch/index.php/jobs</a> Jag lämnar rekommendation till alla med mer än 90mm i midja.</p><p></p><p></p><p></p><p>Lycka till.....flickvänner är det farligaste som finns. Vet en polare som funderar på att flytta till sverige för en tjejs skull..............att han inte förstår bättre........alpvalp, säg till honom!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Blackriverpaint, post: 475576, member: 16052"] Alpvalp här kommer jag! Svårt att veta vad man ska börja men med alla visdomsord som sagts så är en sak given. Med vilja går allt oavsett om du kan språk eller inte till en början. Lär dig språket, försök hela tiden att bli bäst, stanna minst 3 säsonger i sträck (inte bara vinter) och se till att jobba på tillräckligt stora hotell. Detta är lite av hörnstenarna i en bra början på hotell / restaurang karriär. Språket är det viktigaste men sedan kommer seniority då du känner folket, menyn och har förstått varför du får dricks. Efter 1/2 år servering i schweiz så blev jag assistent till restaurantchefen. Jobbade på samma hotell i cirka 2 år. Flyttade sedan hem till sverige pluggade en termin tyska. Började sedan läsa internationella ekonomprogrammet inriktning tyska/marknadsföring. (Hur mycket dricks man får inom restaurant handlar till 80 % om marknadsföring/presentation av menyn.) Efter 2 ganska deprimerande terminer fick jag ett ganska meriterande hotelljobb i tyskland som jag inte lärde mig något på förutom tysk hierarki. Efter fem månader där blev jag restaurantchef i kläppen. Där jobbade jag som en hund men lärde mig mer om mig själv och ledarskap än jag trodde var möjligt på 6 månaders tid. (Ett stort tack till Tranan-teamet 2002-2003 ni var bäst). Detta fick mig dock att inse att restaurang branschen är inget jag vill jobba i under hela mitt liv. Arbetstider, alkoholism och all annan misär som man kan se i diverse familjeägda alphotel är helt sjukt. Så fick jag energi att slutföra mina studier. När jag var klar med studierna var jag helt övertygad att jag skulle flytta tillbaks till schweiz. Steg ett i flyttplanen var att skriva in mig på en tyska kurs i Freiburg tyskland som uppsala universitet anordnar. Detta gav mig CSN i 4 månader + en bra strategisk punkt att söka jobb ifrån. Jag var här nere och kunde läsa tyska som jag var helt redo att hoppa av så fort jobbet skulle komma. Jag hamnade till slut på ett företag som bygger privatflygplan på euroairport i basel. Jobbar numera inom projektuppföljning/projektförsäljning. Kanske inte världens bästa löner men lättare att få jobb då det inte krävs jobbtillstånd för schweiz. Söker man internationella arbetsplatser så är schweiz överlag jäkligt bra. Jag talar tyska, engelska, svenska och franska på daglig basis. [URL]http://www.jetaviation.ch/index.php/jobs[/URL] Jag lämnar rekommendation till alla med mer än 90mm i midja. Lycka till.....flickvänner är det farligaste som finns. Vet en polare som funderar på att flytta till sverige för en tjejs skull..............att han inte förstår bättre........alpvalp, säg till honom! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Tillbaka
Topp