Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Tomasos" data-source="post: 486078" data-attributes="member: 83500"><p>Jag pluggar till civilingenjör informationsteknik och är nu inne på mitt fjärde år. Jag befinner mig just nu i Lyon, Frankrike och ska plugga här fram till maj. Lyon är väldigt bra placerat och här anordnas skidresor varje vecka och man kan till och med få kurser i skid/snowboard-åkning på min skola (INSA Lyon). Åker till Alperna för första gången i mitt liv nu på lördag så det ska bli väldigt spännande. </p><p></p><p>Men men, snowboardåkning i all ära så måste man ju ta lite poäng i skolan också, mest för CSN känner jag. Det man ska veta när man åker till Frankrike för att plugga är att deras skolsystem är lite annorlunda. Jag har kurser från 8 - 18 alla dagar utom torsdagar och helger, alla är obligatoriska men de kollar inte närvaro på alla. Lärarna pratar franska vilket kan vara ett problem för någon som inte kan franska (som mig när jag kom ner i Augusti) men man lär sig snabbt och man måste se till att vara social och försöka prata franska. Pratar inte tillräckligt bra franska än känner jag men jag är här för att lära mig. Jag läser också mer än dubbelt så många kurser här (18 på ett år) som hemma på Chalmers.</p><p></p><p>Jag tror att om man åker till ett land där de är snällare och kanske har kurser på engelska (finns iofs i Frankrike också om man letar lite) så kommer man nog kunna åka skidor med bättre samvete om man bara är ute efter det.</p><p></p><p>Bra tråd för övrigt. Funderar på att göra mitt ex-jobb och/eller jobba utomlands. Har hört att Vancouver ska vara en sjukt bra stad. Billig och bra sushi, inte så långt från bra åkning och det ligger i Kanada (väldigt socialt och trevligt folkslag!). Annars så är det ju inte fel att kunna franska, engelska och svenska när man söker IT-jobb runt Alperna antar jag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Tomasos, post: 486078, member: 83500"] Jag pluggar till civilingenjör informationsteknik och är nu inne på mitt fjärde år. Jag befinner mig just nu i Lyon, Frankrike och ska plugga här fram till maj. Lyon är väldigt bra placerat och här anordnas skidresor varje vecka och man kan till och med få kurser i skid/snowboard-åkning på min skola (INSA Lyon). Åker till Alperna för första gången i mitt liv nu på lördag så det ska bli väldigt spännande. Men men, snowboardåkning i all ära så måste man ju ta lite poäng i skolan också, mest för CSN känner jag. Det man ska veta när man åker till Frankrike för att plugga är att deras skolsystem är lite annorlunda. Jag har kurser från 8 - 18 alla dagar utom torsdagar och helger, alla är obligatoriska men de kollar inte närvaro på alla. Lärarna pratar franska vilket kan vara ett problem för någon som inte kan franska (som mig när jag kom ner i Augusti) men man lär sig snabbt och man måste se till att vara social och försöka prata franska. Pratar inte tillräckligt bra franska än känner jag men jag är här för att lära mig. Jag läser också mer än dubbelt så många kurser här (18 på ett år) som hemma på Chalmers. Jag tror att om man åker till ett land där de är snällare och kanske har kurser på engelska (finns iofs i Frankrike också om man letar lite) så kommer man nog kunna åka skidor med bättre samvete om man bara är ute efter det. Bra tråd för övrigt. Funderar på att göra mitt ex-jobb och/eller jobba utomlands. Har hört att Vancouver ska vara en sjukt bra stad. Billig och bra sushi, inte så långt från bra åkning och det ligger i Kanada (väldigt socialt och trevligt folkslag!). Annars så är det ju inte fel att kunna franska, engelska och svenska när man söker IT-jobb runt Alperna antar jag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Karriär & skidåkning? (flytta närmre Alperna)
Tillbaka
Topp