Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Keb classic
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MP1" data-source="post: 1081345" data-attributes="member: 158146"><p>Jag har kört långa Keb Classic ett par gånger, i modern tid. Jag rekommenderar verkligen tävlingen, men tipsar gärna att man börjar första året i touringklassen, även om man tycker sig rätt van att tura. Jag har genom åren sett många gå i mål efter en riktigt lång dag i Keb, som visserligen tagit sig runt i långa klassen men inte haft kul, låtit funktionärer varit ute en galet lång dag. Det ska inte vara minsta tvekan på att man klara 3000 höjdmeter med fart, att man kan hantera rep, rycka stighudar många gånger på en dag utan att det blir problem att att åter fästa dem på skidan, etc, etc. </p><p></p><p>Man måste inte vara elit, men jag kan tycka att kondis för att klara maran under 4 h är en lämplig referens, men framförallt vara van att gå med hudar. Snabbt. Den långa klassen har inte bara många höjdmeter, det är också lång sträcka. Rätt ineffektiva höjdmeter. Är man inte snabb, har lätta grejer blir det en lång dag. Att hålla på i 10 timmar är varken kul för den som sliter hela dagen eller funktionärerna som måste vänta ute på fjället. </p><p></p><p>Mitt tips är att gå 3000 höjdmeter nu på försäsongen, kolla hur lång tid det tar. Jämför med resultatlistan på Keb Classic. Om du går på en normal topp, typ tre vändor på Åreskutan, kan du dubbla den tiden för att det ska vara jämförbart med Keb. Mycket i Keb är flackare, tar längre tid, rephantering, firning, av och på med skidor. Efter din egen utvärdering kan du säker då avgöra om det är långa eller korta klassen som gäller?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MP1, post: 1081345, member: 158146"] Jag har kört långa Keb Classic ett par gånger, i modern tid. Jag rekommenderar verkligen tävlingen, men tipsar gärna att man börjar första året i touringklassen, även om man tycker sig rätt van att tura. Jag har genom åren sett många gå i mål efter en riktigt lång dag i Keb, som visserligen tagit sig runt i långa klassen men inte haft kul, låtit funktionärer varit ute en galet lång dag. Det ska inte vara minsta tvekan på att man klara 3000 höjdmeter med fart, att man kan hantera rep, rycka stighudar många gånger på en dag utan att det blir problem att att åter fästa dem på skidan, etc, etc. Man måste inte vara elit, men jag kan tycka att kondis för att klara maran under 4 h är en lämplig referens, men framförallt vara van att gå med hudar. Snabbt. Den långa klassen har inte bara många höjdmeter, det är också lång sträcka. Rätt ineffektiva höjdmeter. Är man inte snabb, har lätta grejer blir det en lång dag. Att hålla på i 10 timmar är varken kul för den som sliter hela dagen eller funktionärerna som måste vänta ute på fjället. Mitt tips är att gå 3000 höjdmeter nu på försäsongen, kolla hur lång tid det tar. Jämför med resultatlistan på Keb Classic. Om du går på en normal topp, typ tre vändor på Åreskutan, kan du dubbla den tiden för att det ska vara jämförbart med Keb. Mycket i Keb är flackare, tar längre tid, rephantering, firning, av och på med skidor. Efter din egen utvärdering kan du säker då avgöra om det är långa eller korta klassen som gäller? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Keb classic
Tillbaka
Topp