Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Mountainbike
Kedje- och växelproblem
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="alphonce" data-source="post: 531506" data-attributes="member: 89928"><p>hej,</p><p></p><p>jag köpte mig en begagnad Scott YZ2 i tisdags med många nya delar, bla svindyra skivbromsar fram och bak för ett mycket överkompligt pris =).</p><p></p><p>dagen efter när en kompis skulle lära mig att cykla på bakhjulen åker kedjan av. vi plockar upp delarna och beger oss till närmsta cykelaffär och inhandlar en ny kedja samt kedjeverktyg. Mäter ut den nya kedjan mot den andra och finner att den är alldeles för kort, går inte ihop på de största hjulen. jag förlänger väldigt mycket, upp mot 1dm för att få den att passa på alla växlar. men grejen är att den är snudd på för lång resp snudd på för kort för de yttersta växlarna.</p><p>är nu en nybörjare på cyklar och undrar nu om man anpassar för kedjan så att den inte når vissa växlar, beroende på vad man skall bruka cykeln till? kommer använda cykeln för allting som tänkas skall, vardagsåkning, hopp, skog, allt.</p><p></p><p>har testat att hoppa lite med cykeln, men kedjan hoppar varje gång, och hoppen har inte varit stora, drop på 3-4 dm. är kedjan för slak? skall man göra vissa inställningar så den inte hoppar eller är det något som saknas på cykeln? kedjehoppsskydd, el dyl? innan kedjan ramlade av noterade jag även att det sa klink i ramen när jag hoppade med cykeln, skall den göra det?</p><p></p><p>kedjan slirar även på vissa växlar, växlar mellan olika drev, antar att det har med en ojusterad växel att göra, har jag rätt?</p><p></p><p>en mycket förväntansfull ny mtbåkare :D</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="alphonce, post: 531506, member: 89928"] hej, jag köpte mig en begagnad Scott YZ2 i tisdags med många nya delar, bla svindyra skivbromsar fram och bak för ett mycket överkompligt pris =). dagen efter när en kompis skulle lära mig att cykla på bakhjulen åker kedjan av. vi plockar upp delarna och beger oss till närmsta cykelaffär och inhandlar en ny kedja samt kedjeverktyg. Mäter ut den nya kedjan mot den andra och finner att den är alldeles för kort, går inte ihop på de största hjulen. jag förlänger väldigt mycket, upp mot 1dm för att få den att passa på alla växlar. men grejen är att den är snudd på för lång resp snudd på för kort för de yttersta växlarna. är nu en nybörjare på cyklar och undrar nu om man anpassar för kedjan så att den inte når vissa växlar, beroende på vad man skall bruka cykeln till? kommer använda cykeln för allting som tänkas skall, vardagsåkning, hopp, skog, allt. har testat att hoppa lite med cykeln, men kedjan hoppar varje gång, och hoppen har inte varit stora, drop på 3-4 dm. är kedjan för slak? skall man göra vissa inställningar så den inte hoppar eller är det något som saknas på cykeln? kedjehoppsskydd, el dyl? innan kedjan ramlade av noterade jag även att det sa klink i ramen när jag hoppade med cykeln, skall den göra det? kedjan slirar även på vissa växlar, växlar mellan olika drev, antar att det har med en ojusterad växel att göra, har jag rätt? en mycket förväntansfull ny mtbåkare :D [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Mountainbike
Kedje- och växelproblem
Tillbaka
Topp