Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Kite för skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Kalle-kajt" data-source="post: 1048079" data-attributes="member: 104025"><p>Hej Peter,</p><p>snacka med gänget på Surfbussen(Kungsholmen) så har de nog snart någon prova-på på Gärdet så kan du få testa lite olika drakar. Låter som du inte kört något innan, rätt? I så fall rekommenderar dig att börja med att investera i en kurs. Dels lär du dig säkerheten och slipper ett gäng dagar med flygturer och kraschlandningar men du får också möjlighet att prova på en del olika drakar.</p><p></p><p>Men först o främst, storleken på drake är beroende på din vikt. Jag på 90 kg kör oftast med något kring 10 kvm. Sedan har olika drakar olika prestanda så förra året körde jag med två olika 10 kvm drakar, en Ozone Summit för lite lungare vindar och sedan en Ozone Reo från ca 6-7m/s upp till 15-17m/s.</p><p></p><p>I och med att du är sugen att köra på vatten så skall du skaffa en tub-kite(en drake som man pumpar upp) eller om du satsar på foil, en med closed-cell, tex FlySurfer.</p><p></p><p>Sedan lite beroende på vad du är ute efter för typ av åkning. Är det trick, hopp etc eller mer hålla dig på backen och kanske passa på att göra en topptur när du är till fjälls? Är det det senare kan ändå en foil vara att rekommendera. Enklare att hantera själv som nybörjare samt finns versioner som är extremt lätta, tex FlySurfer Peak där 6 kvm genererar kraft som en 9 kvm men väger endast 1.5 kg!</p><p></p><p>Skjut på med frågor. Även Surfzone och Kitenation kan vara bra att kolla in, finns mycket liknande frågor där.</p><p></p><p>/KP</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Kalle-kajt, post: 1048079, member: 104025"] Hej Peter, snacka med gänget på Surfbussen(Kungsholmen) så har de nog snart någon prova-på på Gärdet så kan du få testa lite olika drakar. Låter som du inte kört något innan, rätt? I så fall rekommenderar dig att börja med att investera i en kurs. Dels lär du dig säkerheten och slipper ett gäng dagar med flygturer och kraschlandningar men du får också möjlighet att prova på en del olika drakar. Men först o främst, storleken på drake är beroende på din vikt. Jag på 90 kg kör oftast med något kring 10 kvm. Sedan har olika drakar olika prestanda så förra året körde jag med två olika 10 kvm drakar, en Ozone Summit för lite lungare vindar och sedan en Ozone Reo från ca 6-7m/s upp till 15-17m/s. I och med att du är sugen att köra på vatten så skall du skaffa en tub-kite(en drake som man pumpar upp) eller om du satsar på foil, en med closed-cell, tex FlySurfer. Sedan lite beroende på vad du är ute efter för typ av åkning. Är det trick, hopp etc eller mer hålla dig på backen och kanske passa på att göra en topptur när du är till fjälls? Är det det senare kan ändå en foil vara att rekommendera. Enklare att hantera själv som nybörjare samt finns versioner som är extremt lätta, tex FlySurfer Peak där 6 kvm genererar kraft som en 9 kvm men väger endast 1.5 kg! Skjut på med frågor. Även Surfzone och Kitenation kan vara bra att kolla in, finns mycket liknande frågor där. /KP [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Kite för skidor
Tillbaka
Topp