Kittelfjäll bra eller anus

peterx

Ny medlem
Tänkte ev åka upp till kittelfjäll under sportlovet med min dotter(14år) och undrar om det är något för henne att utveckla sin offpist kunskaper?eller finns det något annat ställe som är bättre.

Men Ace, Peterx är nästan nyregistrerad på freeride.se och trodde väl att anus var rätt ord för att vara down with the freeridekids.

Hej.
Byt ut eller mot ordet och. Allt beror på snön. Få saker tror jag suger lika mycket för en tonåring som att hasa runt i en iskana om det inte snöat på flera veckor. Då längtar man efter ett vettigt pistsystem. Om du inte är synsk och vet att det är puder v 10 skulle jag istället rekommendera Åre eller Hemavan, Tärnaby etc. Där finns off-pist och pist.

I andra sidan är kittel otroligt coolt när det finns fluff.

Senast ändrad:
@ Max_Faktor
i slutklämmen av ditt inlägg, bytte du möjligtvis ut "å andra sidan..", till ett "i andra sidan.."?!

lr finns där en icke uppmärksammad sida (hidden) av kittel som går under benämningen "I andra sidan"??

@ peterx
kittel e ett bra ställe för att prova på off-pist, så även borgafjäll (båda platser har fin/rolig liftnära offpist). dock kan ju det där med skogsåkning få en motsatt effekt om man ej har vanan inne (alltså bara bökigt å besvärligt med all skog) . i sammanhanget kvittar det ur ett perspektiv huruvida det finns mycket lössnö lr ej, då svenska fjäll ofta e fostrande på den punkten. men den diskussionen kanske kommer i ett senare skede (!).

själv skulle jag utan å blinka rekommendera trillevallen för det ändamålet (det var där jag själv tog mina 1a å knäsvaga stapplande steg i den okända/opistade terrängen). de har dessutom nyss byggt en stolslift. fördelen med trillevallen (i jämförelse med ex. åre lr annan större anläggning) är att man iom friden å lugnet på anläggningen inte behöver vara rädd för att göra bort sig [dock kan tegefjäll rekommenderas om ni insisterar på en åre-tripp. å på skutan är förvisso möjligheterna många]. en annan fördel med trillevallen är att du direkt från toppliftarna har stora fina öppna snöfält, med varierande lutning, att svänga utför. ni behöver alltså ej ta lika mycket hänsyn till träd där. längre ner i det systemet kommer fjällbjörkarna med olika avstånd vilket oxå e en fördel för nybörjare. i borga t.ex. står träden relativt tight (iaf sist jag var där, ca 2 år sedan), såvida ni inte tar en runda på deras baksida.
bydalen e oxå tacksamt med sin snälla off-pist å gemytliga fjäll-känsla. go´tur!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp