Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Klätterhjäm till skidåkning ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 786091" data-attributes="member: 33485"><p>Klätterhjälmar är inte utformade på samma sätt som en skidhjälm, klätterhjälmar är tänkta att skydda mot fallande stenar, tappade kilar osv. De fungerar mer som ett skal, ett hårt skyddande lager så att skallen slipper ta hela smällen. Ungefär som en bygghjälm. Hjälmen du länkar till verkar dock ha något material som tar upp/sprider ut stötar men bakhuvudet och sidorna är oskyddade vilket gör den olämplig som skidhjälm.</p><p></p><p>Skidhjälmar däremot är gjorda för att sprida ut, och dämpa, kraften över en stor yta vid kollision. De flesta skidhjälmar bör därför kasseras efter en rejäl vurpa då materialet i hjälmen deformeras. Det finns också s.k. mulit-impact hjälmar, exempelvis Sweet och en/några från POC (finns säkert fler också).</p><p></p><p>Jag hade inte rekommenderat någon att åka skidor i klätterhjälm (finns säkert någon/några modeller som fungerar dock, det har jag ingen koll på) då de helt enkelt inte är gjorda för detta. Kanske bättre än inget alls men långt ifrån vad det borde vara.</p><p></p><p>Du hade ju inte kört motorcykel med cykelhjälm? <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 786091, member: 33485"] Klätterhjälmar är inte utformade på samma sätt som en skidhjälm, klätterhjälmar är tänkta att skydda mot fallande stenar, tappade kilar osv. De fungerar mer som ett skal, ett hårt skyddande lager så att skallen slipper ta hela smällen. Ungefär som en bygghjälm. Hjälmen du länkar till verkar dock ha något material som tar upp/sprider ut stötar men bakhuvudet och sidorna är oskyddade vilket gör den olämplig som skidhjälm. Skidhjälmar däremot är gjorda för att sprida ut, och dämpa, kraften över en stor yta vid kollision. De flesta skidhjälmar bör därför kasseras efter en rejäl vurpa då materialet i hjälmen deformeras. Det finns också s.k. mulit-impact hjälmar, exempelvis Sweet och en/några från POC (finns säkert fler också). Jag hade inte rekommenderat någon att åka skidor i klätterhjälm (finns säkert någon/några modeller som fungerar dock, det har jag ingen koll på) då de helt enkelt inte är gjorda för detta. Kanske bättre än inget alls men långt ifrån vad det borde vara. Du hade ju inte kört motorcykel med cykelhjälm? ;) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Klätterhjäm till skidåkning ?
Tillbaka
Topp