Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Klätterkurser för toppturare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1229518" data-attributes="member: 83225"><p>Det blev visst många parallella spår här men för att ingen ska oroa sig över farligheter i fjällmiljö så handlar det om att jag befinner mig på nivå "kan någon kolla så min sele sitter på rätt och sen lirka in och fästa repet i min repbroms innan repellen?" När vi skulle ner i Tuolpa för några veckor sen. Det jag vill åt är alltså att inte behöva känna mig som en hjälplös potatissäck som ska firas ner utan iaf kunna ta någorlunda ansvar för mig själv. Det är många och långa steg kvar innan jag tänker att jag ska ge mig ut på större äventyr där jag själv har ansvar för helheten. </p><p></p><p>Jag kommer fortsatt att göra den typen av åkning ihop med folk som vet vad de håller på med och därmed lära mig vidare. Men jag vill kunna ha någorlunda koll på vad jag själv gör iaf.</p><p></p><p>Anledningen till att jag helst inte kör en kurs i detta i tex Chamonix eller Keb är att om jag nu ändå tagit mig till nåt av de ställena så är det fokus på åkning där. Väl där kommer jag ju inte att åka med andra än folk som vet betydligt mer än jag och därför kommer jag kunna fortsätta utvecklas från den grundnivå jag lärt mig. Men däremot är jag inte så sugen på att behöva stå på en sån plats och lära mig hur man knyter enkla knopar, kopplar in linor osv, saker jag lika gärna kunnat öva på vid en random klippa på sommaren. Se det lite som att en fullständigt total novis på laviner ska sitta i Tarfalastugan en hel dag i fint väder och få teoriundervisning om laviner, det känns ju lite sådär eller hur? </p><p></p><p>Så varför ens fråga då, kanske någon undrar. Ja, när jag själv gått till en klätterhall osv inser jag att man ju blir fäst i änden på ett rep och sen någon säkrar nerifrån. Jag utgår alltså ifrån att det är vad man lär sig på en klätterkurs första steg. Jag är ju dock helt ointresserad av att klättra på det sättet. Så därför tänkte jag utforska lite om man kan hitta mer ändamålsenliga kurser som fokuserar mer på repellering ner till åk, säkring för färd över glaciär osv. Den som Mountain Guide Travel har haft iaf verkade ju vara precis vad jag söker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1229518, member: 83225"] Det blev visst många parallella spår här men för att ingen ska oroa sig över farligheter i fjällmiljö så handlar det om att jag befinner mig på nivå "kan någon kolla så min sele sitter på rätt och sen lirka in och fästa repet i min repbroms innan repellen?" När vi skulle ner i Tuolpa för några veckor sen. Det jag vill åt är alltså att inte behöva känna mig som en hjälplös potatissäck som ska firas ner utan iaf kunna ta någorlunda ansvar för mig själv. Det är många och långa steg kvar innan jag tänker att jag ska ge mig ut på större äventyr där jag själv har ansvar för helheten. Jag kommer fortsatt att göra den typen av åkning ihop med folk som vet vad de håller på med och därmed lära mig vidare. Men jag vill kunna ha någorlunda koll på vad jag själv gör iaf. Anledningen till att jag helst inte kör en kurs i detta i tex Chamonix eller Keb är att om jag nu ändå tagit mig till nåt av de ställena så är det fokus på åkning där. Väl där kommer jag ju inte att åka med andra än folk som vet betydligt mer än jag och därför kommer jag kunna fortsätta utvecklas från den grundnivå jag lärt mig. Men däremot är jag inte så sugen på att behöva stå på en sån plats och lära mig hur man knyter enkla knopar, kopplar in linor osv, saker jag lika gärna kunnat öva på vid en random klippa på sommaren. Se det lite som att en fullständigt total novis på laviner ska sitta i Tarfalastugan en hel dag i fint väder och få teoriundervisning om laviner, det känns ju lite sådär eller hur? Så varför ens fråga då, kanske någon undrar. Ja, när jag själv gått till en klätterhall osv inser jag att man ju blir fäst i änden på ett rep och sen någon säkrar nerifrån. Jag utgår alltså ifrån att det är vad man lär sig på en klätterkurs första steg. Jag är ju dock helt ointresserad av att klättra på det sättet. Så därför tänkte jag utforska lite om man kan hitta mer ändamålsenliga kurser som fokuserar mer på repellering ner till åk, säkring för färd över glaciär osv. Den som Mountain Guide Travel har haft iaf verkade ju vara precis vad jag söker. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Klätterkurser för toppturare
Tillbaka
Topp