Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Klätterkurser för toppturare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xQubeZ" data-source="post: 1229526" data-attributes="member: 166112"><p>Jag tror då att en ”grundkurs klippa” hade varit rätt bra start. Det är en tvådagars kurs som ger dig en bra grund att senare bygga på. Du kan få ett grönt kort ifrån den med vilket ger dig möjlighet att sen topprepsklättra på ett klättergym. Men den täcker in massvis med annat bra med som grundläggande ankarbyggen med egna säkringar och täcker även in grunderna för säker firning.</p><p></p><p>Beroende på var du bor så är det olika företag osv som håller i kurserna men de är alla baserade på en mall som är bestämd av klätterförbundet med vad som ska ingå i kursen vilket betyder att de flesta bör vara relativt likvärdiga. Personligen kan jag starkt rekommendera göteborgs klätterklubbs kurser då de är klart billigare än många andra och de kurserna jag har gått hos dem har varit väldigt bra och hållts av väldigt erfarna instruktörer med ett tydligt upplägg för att maximera tiden. </p><p></p><p>Angående att du är ”ointressrad av att klättra på det sättet”, kanske lite hårt men imo du måste lära dig krypa innan du kan gå. Men ifall du verkligen vill undvika klippklättring så tror jag det absolut lättaste är att betala för en bergsguide för att endast lära sig en specifik ”skill”.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xQubeZ, post: 1229526, member: 166112"] Jag tror då att en ”grundkurs klippa” hade varit rätt bra start. Det är en tvådagars kurs som ger dig en bra grund att senare bygga på. Du kan få ett grönt kort ifrån den med vilket ger dig möjlighet att sen topprepsklättra på ett klättergym. Men den täcker in massvis med annat bra med som grundläggande ankarbyggen med egna säkringar och täcker även in grunderna för säker firning. Beroende på var du bor så är det olika företag osv som håller i kurserna men de är alla baserade på en mall som är bestämd av klätterförbundet med vad som ska ingå i kursen vilket betyder att de flesta bör vara relativt likvärdiga. Personligen kan jag starkt rekommendera göteborgs klätterklubbs kurser då de är klart billigare än många andra och de kurserna jag har gått hos dem har varit väldigt bra och hållts av väldigt erfarna instruktörer med ett tydligt upplägg för att maximera tiden. Angående att du är ”ointressrad av att klättra på det sättet”, kanske lite hårt men imo du måste lära dig krypa innan du kan gå. Men ifall du verkligen vill undvika klippklättring så tror jag det absolut lättaste är att betala för en bergsguide för att endast lära sig en specifik ”skill”. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Klätterkurser för toppturare
Tillbaka
Topp