Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Klen och farträdd!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="pd" data-source="post: 1200064" data-attributes="member: 161297"><p>Man behöver inte ens leta reda på vad det är för skidor för redan namnet gör att man förstår att det är stenhårda pistsmiskare vilka helst skall framföras på prima manchester i WC-fart, vilket också sedan bekräftas av det som står i pryldatabasen.</p><p></p><p>När jag för ett par år sedan letade skidor för liknande förutsättningar så landade jag i att det borde vara ett par med:</p><ul> <li data-xf-list-type="ul">85-95 mm bredd under foten. Tillräckligt för att fungera off-pist eller i en rejält uppkörd eftermiddagspist men inte bredare än att de utan allt för stor ansträngning går att få upp på kant i pisten. (Dina är 65 resp 68 mm.)</li> <li data-xf-list-type="ul">Rejäl tip rocker, gärna mjuk, gör resan mjukare. Hellre åka över ojämnheter än genom.</li> <li data-xf-list-type="ul">Styv under foten. Gärna ett lager metall som bryts upp på något vis mot tip och tail.</li> </ul><p>En intressant skida som jag inte sett mycket av i Sverige, och varken köpte eller provåkte, är Nordica Navigator 85. Beskrivs som Enforcer (freeride) framtill och Doberman (pist) baktill. Alltså omvänt vad K2 gjort med Mindbender.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="pd, post: 1200064, member: 161297"] Man behöver inte ens leta reda på vad det är för skidor för redan namnet gör att man förstår att det är stenhårda pistsmiskare vilka helst skall framföras på prima manchester i WC-fart, vilket också sedan bekräftas av det som står i pryldatabasen. När jag för ett par år sedan letade skidor för liknande förutsättningar så landade jag i att det borde vara ett par med: [LIST] [*]85-95 mm bredd under foten. Tillräckligt för att fungera off-pist eller i en rejält uppkörd eftermiddagspist men inte bredare än att de utan allt för stor ansträngning går att få upp på kant i pisten. (Dina är 65 resp 68 mm.) [*]Rejäl tip rocker, gärna mjuk, gör resan mjukare. Hellre åka över ojämnheter än genom. [*]Styv under foten. Gärna ett lager metall som bryts upp på något vis mot tip och tail. [/LIST] En intressant skida som jag inte sett mycket av i Sverige, och varken köpte eller provåkte, är Nordica Navigator 85. Beskrivs som Enforcer (freeride) framtill och Doberman (pist) baktill. Alltså omvänt vad K2 gjort med Mindbender. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Klen och farträdd!
Tillbaka
Topp