Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klimatförändringar eller växthuseffekt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Leder" data-source="post: 18592" data-attributes="member: 13256"><p>Ser att vi har en blivande miljömupp ibland oss, trevligt. Men eftersom alla nybörjare kan behöva en mentor så tar jag mitt ansvar och gräver djupare i ämnet. Helt riktigt bidrar utsläpp av CO2 till försurningen, jag ska förklara lite. Koldioxiden reagerar med vattenånga och kondenseras till kolsyra CO2(g) + H2O(g) -> H2CO3(aq.). Svavelsyra, salpetersyra och ammoniak bildas också vid förbränning av organiska material. Jag ska nu förklara hur våra sjöar blir försurade. Försurning av ett vattendrag beror på en minskning av den omkringliggande markens förmåga att neutralisera vätejoner (surt = mycket vätejoner). Vätejoner, som ger en sur reaktion, bildas i marken genom olika naturliga processer. Under normala förhållanden neutraliseras vätejonerna av basiska ämnen i marken. Särskilt kalkrika jordar har god tillgång på basiska ämnen.</p><p></p><p>Den ökade användningen av fossila bränslen som vi pratade om här, liksom avgången av ammoniak från jordbruket, tillför luften stora mängder försurande svavel- och kväveföreningar som så småningom når marken med regn och snö. När marken tillförts för mycket försurande ämnen neutraliseras inte vätejonerna längre utan spolas ut i vattendragen som blir försurade. En ökad försurning Leder även till att giftiga metaller blir mer rörliga i marken och i ökad omfattning når vattendragen. Försurningen har många negativa effekter på faunan och floran i vattendragen.</p><p>Om ni nu vill läsa mer om detta så hittar ni info här <a href="http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/fororen/kalka/forsur.html" target="_blank">http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/fororen/kalka/forsur.html</a></p><p></p><p>//Leder, fortfarande den ledande miljömuppen på forumet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Leder, post: 18592, member: 13256"] Ser att vi har en blivande miljömupp ibland oss, trevligt. Men eftersom alla nybörjare kan behöva en mentor så tar jag mitt ansvar och gräver djupare i ämnet. Helt riktigt bidrar utsläpp av CO2 till försurningen, jag ska förklara lite. Koldioxiden reagerar med vattenånga och kondenseras till kolsyra CO2(g) + H2O(g) -> H2CO3(aq.). Svavelsyra, salpetersyra och ammoniak bildas också vid förbränning av organiska material. Jag ska nu förklara hur våra sjöar blir försurade. Försurning av ett vattendrag beror på en minskning av den omkringliggande markens förmåga att neutralisera vätejoner (surt = mycket vätejoner). Vätejoner, som ger en sur reaktion, bildas i marken genom olika naturliga processer. Under normala förhållanden neutraliseras vätejonerna av basiska ämnen i marken. Särskilt kalkrika jordar har god tillgång på basiska ämnen. Den ökade användningen av fossila bränslen som vi pratade om här, liksom avgången av ammoniak från jordbruket, tillför luften stora mängder försurande svavel- och kväveföreningar som så småningom når marken med regn och snö. När marken tillförts för mycket försurande ämnen neutraliseras inte vätejonerna längre utan spolas ut i vattendragen som blir försurade. En ökad försurning Leder även till att giftiga metaller blir mer rörliga i marken och i ökad omfattning når vattendragen. Försurningen har många negativa effekter på faunan och floran i vattendragen. Om ni nu vill läsa mer om detta så hittar ni info här [URL]http://www.environ.se/index.php3?main=/dokument/fororen/kalka/forsur.html[/URL] //Leder, fortfarande den ledande miljömuppen på forumet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klimatförändringar eller växthuseffekt?
Tillbaka
Topp