Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klimatsmart skidort? Kom med förslag!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Stortlopp" data-source="post: 1264264" data-attributes="member: 156590"><p>Bara att boka 12 veckor i Sälen med laddstolpe så kan man med lite tur åka CO2-fritt hela säsongen om man dessutom stänger av värmen. Har man ändå pungat upp närmare miljonen för bilen och närmare 5-10 för den permanenta laddstationen (villan) så får man ju se till att få användning för möjligheten samtidigt som man kan visa att man är en klimathjälte (rama in fakturan ifrån Skistar med CO2-åtgång redovisad och häng upp på jobbet så alla ser)</p><p></p><p>Nä men allvarligt talat, skidorter ligger ofta långt bort och snävar man in sig med att definiera "klimatsmart" som "låg CO2 ifrån transport" så blir det ju till att åka skidor i närområdet. Själv har jag hela 20 minuter kollektivt till min lokala backe där man kan njuta av hela 70 fallhöjdsmeter några dagar per år om man har tur.</p><p></p><p>.. annars kan man väl göra som man brukar göra, knö in sig 4-5 pers i bilen och bara åka iväg. Garanterat klimatsmart oavsett bränsletyp. Flyg krånglar man bara med om man åker riktigt långt och varför ska man hålla på med det när man har bra åkning på bilavstånd (som jag räknar Alperna till).</p><p></p><p>Vill du slippa känna dieseldimmorna ligga täta över pistområdet så väljer du med fördel Skistar ([MEDIA=youtube]hOen1y5FjB0[/MEDIA]).</p><p></p><p>Vill du slippa ångesten över CO2-driven snöproduktion så skippar du allt som mestadels saknar natursnö alternativt håller dig inom rikets gränser och framförallt Norge.</p><p></p><p>... summerar vi det hela så är m.a.o. det mest klimatsmarta nog att flytta till Myrkdalen på heltid.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Stortlopp, post: 1264264, member: 156590"] Bara att boka 12 veckor i Sälen med laddstolpe så kan man med lite tur åka CO2-fritt hela säsongen om man dessutom stänger av värmen. Har man ändå pungat upp närmare miljonen för bilen och närmare 5-10 för den permanenta laddstationen (villan) så får man ju se till att få användning för möjligheten samtidigt som man kan visa att man är en klimathjälte (rama in fakturan ifrån Skistar med CO2-åtgång redovisad och häng upp på jobbet så alla ser) Nä men allvarligt talat, skidorter ligger ofta långt bort och snävar man in sig med att definiera "klimatsmart" som "låg CO2 ifrån transport" så blir det ju till att åka skidor i närområdet. Själv har jag hela 20 minuter kollektivt till min lokala backe där man kan njuta av hela 70 fallhöjdsmeter några dagar per år om man har tur. .. annars kan man väl göra som man brukar göra, knö in sig 4-5 pers i bilen och bara åka iväg. Garanterat klimatsmart oavsett bränsletyp. Flyg krånglar man bara med om man åker riktigt långt och varför ska man hålla på med det när man har bra åkning på bilavstånd (som jag räknar Alperna till). Vill du slippa känna dieseldimmorna ligga täta över pistområdet så väljer du med fördel Skistar ([MEDIA=youtube]hOen1y5FjB0[/MEDIA]). Vill du slippa ångesten över CO2-driven snöproduktion så skippar du allt som mestadels saknar natursnö alternativt håller dig inom rikets gränser och framförallt Norge. ... summerar vi det hela så är m.a.o. det mest klimatsmarta nog att flytta till Myrkdalen på heltid. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klimatsmart skidort? Kom med förslag!
Tillbaka
Topp