Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klimatsmart skidort? Kom med förslag!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hawk100" data-source="post: 1264350" data-attributes="member: 15720"><p>Innan den stora prisökningen för HVO100 var extrakostnaden per år ca 1500kr för oss som kör ca 1500 mil per år och nu kostar det ca 5500kr extra per år för att köra klimatneutralt. Jag tror ärligt talat att det jäkligt många löntagare som egentligen skulle kunna ta den kostnaden för vetskapen att man kan se sina barn i ögonen i framtiden och säga att man åtminstone gjorde ett aktivt val för att minska klimatpåverkan av sin bilåkning….</p><p>Sen finns det säkert de som faktiskt inte har råd med 5500kr utslaget på en familj på ett helt år. Och säkert finns de som kör mycket mer än 1500 mil på ett år, eller som måste ha flera bilar. Men vad jag vill säga är att även om det ofta kostar extra att vara ”klimatsmart” så behöver det inte bli en enorm extrakostnad…</p><p>Sen finns det ju ännu bättre alternativ med bättre ROI som elbil, solceller värmepump mm, men investeringskostnaden storlek kan kanske kännas övermäktig ….</p><p>500 kr extra per månad för att välja HVO100 kan kanske kännas mindre skrämmande för vissa???</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hawk100, post: 1264350, member: 15720"] Innan den stora prisökningen för HVO100 var extrakostnaden per år ca 1500kr för oss som kör ca 1500 mil per år och nu kostar det ca 5500kr extra per år för att köra klimatneutralt. Jag tror ärligt talat att det jäkligt många löntagare som egentligen skulle kunna ta den kostnaden för vetskapen att man kan se sina barn i ögonen i framtiden och säga att man åtminstone gjorde ett aktivt val för att minska klimatpåverkan av sin bilåkning…. Sen finns det säkert de som faktiskt inte har råd med 5500kr utslaget på en familj på ett helt år. Och säkert finns de som kör mycket mer än 1500 mil på ett år, eller som måste ha flera bilar. Men vad jag vill säga är att även om det ofta kostar extra att vara ”klimatsmart” så behöver det inte bli en enorm extrakostnad… Sen finns det ju ännu bättre alternativ med bättre ROI som elbil, solceller värmepump mm, men investeringskostnaden storlek kan kanske kännas övermäktig …. 500 kr extra per månad för att välja HVO100 kan kanske kännas mindre skrämmande för vissa??? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klimatsmart skidort? Kom med förslag!
Tillbaka
Topp