Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="m_a_o" data-source="post: 14194" data-attributes="member: 16189"><p>Ok, känner att det kommer bli fler inlägg i den här debatten men jag börjar såhär.</p><p>Pistörerna stod i det här fallet längst ned i susabäcken och klippte summariskt och generellt alla som kom ned genom ravinen. För er som aldrig varit i Åre kan jag berätta att man kommer ut den vägen oavsett om man åker skogsåkning från tott, musberget, eller fjällgårdsområdet. Man kommer också ut där om man åker något av åken i Östra eller på svartberget. Det vill säga, pistörerna kan inte kan ha haft den blekaste aning om hur eller var åkarna tagit sig ned till den punkt de stod. Kan ju tillägga att man därifrån inte har den minsta möjlighet att se upp i området för att ha koll på de som kommer ner. Säkert var det så att en del av åken gjordes i lavinfarliga områden men lika säkert är att många som kom ned hade gjort vettiga bedömningar och åkt i säkra områden.</p><p>Jag säger inte att pistörerna gör fel när de klipper liftort i vissa lägen. Men jag ser det som inte bara fel utan även farligt när de gör det generellt och utan avvägande av situationen. De undergräver sin auktoritet och respekten för svenska liftorganisationer när det inte finns rationella och underbyggda argument till varför man väljer att bestraffa gäster i området. Utan istället endast hänvisar till order från områdeschefen.</p><p>Samma sak gäller den lavingradering som sätts upp i området. När anläggningen konsekvent väljer att uppgradera en grad får det samma effekt. Ingen kommer till slut att lyssna eller bry sig om varningarna när det är uppenbart att de som gör bedömningarna inte varit ute och kollat tillräckligt noga eller väljer att använda sig av skrämselteknik.</p><p>Åkning utanför pisten är och kommer förhoppningsvis vara en central del i utförsåkningen i Åre. Självklart måste den ske med respekt för sig själv och andra. Viket innefattar att skaffa sig kunskapen för att göra välgrundade bedömningar av området man åker i. Och om det till slut skulle gå åt helvete , att man har den nödvändiga kunskapen för att kunna hantera situationen på bästa möjliga sätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="m_a_o, post: 14194, member: 16189"] Ok, känner att det kommer bli fler inlägg i den här debatten men jag börjar såhär. Pistörerna stod i det här fallet längst ned i susabäcken och klippte summariskt och generellt alla som kom ned genom ravinen. För er som aldrig varit i Åre kan jag berätta att man kommer ut den vägen oavsett om man åker skogsåkning från tott, musberget, eller fjällgårdsområdet. Man kommer också ut där om man åker något av åken i Östra eller på svartberget. Det vill säga, pistörerna kan inte kan ha haft den blekaste aning om hur eller var åkarna tagit sig ned till den punkt de stod. Kan ju tillägga att man därifrån inte har den minsta möjlighet att se upp i området för att ha koll på de som kommer ner. Säkert var det så att en del av åken gjordes i lavinfarliga områden men lika säkert är att många som kom ned hade gjort vettiga bedömningar och åkt i säkra områden. Jag säger inte att pistörerna gör fel när de klipper liftort i vissa lägen. Men jag ser det som inte bara fel utan även farligt när de gör det generellt och utan avvägande av situationen. De undergräver sin auktoritet och respekten för svenska liftorganisationer när det inte finns rationella och underbyggda argument till varför man väljer att bestraffa gäster i området. Utan istället endast hänvisar till order från områdeschefen. Samma sak gäller den lavingradering som sätts upp i området. När anläggningen konsekvent väljer att uppgradera en grad får det samma effekt. Ingen kommer till slut att lyssna eller bry sig om varningarna när det är uppenbart att de som gör bedömningarna inte varit ute och kollat tillräckligt noga eller väljer att använda sig av skrämselteknik. Åkning utanför pisten är och kommer förhoppningsvis vara en central del i utförsåkningen i Åre. Självklart måste den ske med respekt för sig själv och andra. Viket innefattar att skaffa sig kunskapen för att göra välgrundade bedömningar av området man åker i. Och om det till slut skulle gå åt helvete , att man har den nödvändiga kunskapen för att kunna hantera situationen på bästa möjliga sätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp