Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 14196" data-attributes="member: 13863"><p>Det är möjligt att jag är ute på tunn skare men jag tror att det rent legalt är på följande vis.</p><p></p><p>Ett liftkort är ett avtal med aktuell skidbacke som ger dig möjlighet att under en begränsad tid nyttja de på platsen förekommande transportmedlen, vanligtsvis benämnda liftar. När du köper liftkortet förbinder du dig samtidigt att följa de för anläggningen uppsatta regler. </p><p></p><p>En kort text med hänvisning till SLAOs regelverk brukar finnas på liftkortet. Detta avtal brukar då och då också finnas till beskådande i fönstret vid liftkortsluckan.</p><p></p><p>Om du då som skidåkare inte följer dessa regler har skidbacken rätt att dra in ditt liftkort eftersom du har brutit avtalet. Antagligen står det någonstans mycket finstilt att du inte ens äger liftkortet utan att det tillhör skidbacken och du bara har nyttjande rätt...</p><p></p><p>Min tolkning är således att skidbacken har full rätt att dra in liftkorten för de som passerar avspärrningar eller åker offpist vid de tillfällen detta inte är tillåten pga. av lavinfara o.dyl. Viss problematik kan dock uppstå eftersom pistör eller annan anläggningspersonal knappast har rätt att rent fysiskt ta kortet ifrån dig eller kvarhålla dig på platsen till myndighetsperson (läs Polisen kommer).</p><p></p><p>Med största sannolikhet kan inte heller pistör eller anläggningspersonal hindra dig från att åka var du vill på berget, de kan dock tillkalla myndighetsperson som har rätt att avhysa dig eller ta dig i lämpligt förvar i de fall du utsätter dig själv eller andra för fara.</p><p></p><p>Hursomhelst är min erfarenhet att pistörer i svenska anläggningar är mycket seriösa och absolut inte har något generellt emot offpiståkning, tvärtom. Därför skall man ta anläggningarna lavinvarningar med stor respekt.</p><p></p><p>Vill du läsa mer finns säkert SLAOs avtal på deras sajt <a href="http://www.slao.se" target="_blank">http://www.slao.se</a></p><p></p><p>That´s all kids! MM</p><p></p><p>Komplettering: </p><p></p><p>Så här står det i SLAOs avtal som du förbinder dig att följa i och med att tecknar avtal med skidanläggningen (köper liftkort):</p><p></p><p>Brukaren är skyldig att rätta sig efter de särskilda anvisningar för liftanläggningens användande som gäller inom SLAO och lokala säkerhetsföreskrifter som driftledningen meddelar. Den som bryter mot väsentliga säkerhets- eller ordningsföreskrifter kan utan ersättning få liftkortet makulerat eller för viss tid avstängas från fortsatt nyttjande av liftanläggningen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 14196, member: 13863"] Det är möjligt att jag är ute på tunn skare men jag tror att det rent legalt är på följande vis. Ett liftkort är ett avtal med aktuell skidbacke som ger dig möjlighet att under en begränsad tid nyttja de på platsen förekommande transportmedlen, vanligtsvis benämnda liftar. När du köper liftkortet förbinder du dig samtidigt att följa de för anläggningen uppsatta regler. En kort text med hänvisning till SLAOs regelverk brukar finnas på liftkortet. Detta avtal brukar då och då också finnas till beskådande i fönstret vid liftkortsluckan. Om du då som skidåkare inte följer dessa regler har skidbacken rätt att dra in ditt liftkort eftersom du har brutit avtalet. Antagligen står det någonstans mycket finstilt att du inte ens äger liftkortet utan att det tillhör skidbacken och du bara har nyttjande rätt... Min tolkning är således att skidbacken har full rätt att dra in liftkorten för de som passerar avspärrningar eller åker offpist vid de tillfällen detta inte är tillåten pga. av lavinfara o.dyl. Viss problematik kan dock uppstå eftersom pistör eller annan anläggningspersonal knappast har rätt att rent fysiskt ta kortet ifrån dig eller kvarhålla dig på platsen till myndighetsperson (läs Polisen kommer). Med största sannolikhet kan inte heller pistör eller anläggningspersonal hindra dig från att åka var du vill på berget, de kan dock tillkalla myndighetsperson som har rätt att avhysa dig eller ta dig i lämpligt förvar i de fall du utsätter dig själv eller andra för fara. Hursomhelst är min erfarenhet att pistörer i svenska anläggningar är mycket seriösa och absolut inte har något generellt emot offpiståkning, tvärtom. Därför skall man ta anläggningarna lavinvarningar med stor respekt. Vill du läsa mer finns säkert SLAOs avtal på deras sajt [URL]http://www.slao.se[/URL] That´s all kids! MM Komplettering: Så här står det i SLAOs avtal som du förbinder dig att följa i och med att tecknar avtal med skidanläggningen (köper liftkort): Brukaren är skyldig att rätta sig efter de särskilda anvisningar för liftanläggningens användande som gäller inom SLAO och lokala säkerhetsföreskrifter som driftledningen meddelar. Den som bryter mot väsentliga säkerhets- eller ordningsföreskrifter kan utan ersättning få liftkortet makulerat eller för viss tid avstängas från fortsatt nyttjande av liftanläggningen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp