Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MOZ-BRAQQ" data-source="post: 14197" data-attributes="member: 16286"><p>- Jag skulle bara, jag är försiktig, vi har Recco och allt...</p><p></p><p>Det var fan ta mig det roligaste jag läst sedan Kicki Danielsson redogjorde för sina fyra alkoholregler i en kvällstidning.</p><p></p><p>Det hela är ett skitstort rättsligt och moraliskt dilemma. Ska liftsystemets representanter verkligen ansvara för andras handlingar bara för att liftsystemet använts i syfte att utföra dem. Det är ju helt riktigt att offpiståkning är skyddad av allemansrätten och bör utföras i enlighet med allemansplikten. </p><p></p><p>Tyvärr är inte alla människor förståndiga nog att inse när det är läge att ge sig ut och när man skall låta bli, vilket resulterar i ofrånkomliga tillbud. Eftersom inte hela fjällregionen kan regleras och patrulleras (vilket ingen vill heller) så blir man tyvärr tvungen att acceptera att olyckor utanför liftsystemen kommer att inträffa. Att förebygga dem med utbildning och information om snö- och väderförhållande i kombination med varningar på plats, är i stort sett det enda man kan göra (och gör) för att minimera dödssiffran.</p><p></p><p>Då är frågan vad som händer när ett tillbud väl ägt rum. Jag är inte insatt i hur larmet går och vilka instanser som berörs först, men många blir inblandade. Att Årerliftarnas personal hjälper till tycker jag skall vara självklart. De är en del av allmänheten och är genom sin utbildning speciellt lämpade att bidra med sin expertis i hjälpaktioner. De borde vara ungefär som den frivilliga brandkåren som endast existerar som brandkår när det händer något + vid spridda träningstillfällen. Att få detta ansvar tycker jag de skall vara beredda på när de väljer sitt yrke, däremot kan jag förstå att de inte tycker om det och därför gör sitt yttersta för att minimera antalet uttryckningar. Det var en sådan insats som ägde rum nu när de delade ut varningar.</p><p></p><p>Kanske har de gjort så att någon som var tveksam till att åka struntar i det nästa dag och därmed inte startar en lavin, vilket i så fall är mycket bra. Makulerar de dock ett kort har de gått över gränsen för vad de kan göra och vad lagen tillåter. De kan tänkas att de inte har för avsikt att makulera några kort alls, men inser värdet av att dela ut varningar så att folk som är tveksamma kanske håller sig till pisterna.</p><p></p><p>När det väl inträffar en lavinolycka utanför systemet tycker jag att den ansvarige skall straffas hårt, hårt, hårt. Jag inser att utredningen kan bli snårig och en skyldig kan bli svår att få fram, men det kan det vara värt. Starffet borde till att börja med bestå av stå för notan för räddningsaktionen. Ofta är detta en ansenlig summa. Jag skulle inte motsätta mig fängelsestraff, då ett snötäcke vid fel tidpunkt är ett dödligt vapen och att starta en lavin som tar ett liv i så fall är dråp snarare än vållande av annans död. Stränga straff och någon som åker dit, kanske kan få de som är osäkra på sig själva och situationen att låta bli att åka, emedan de som besitter kunskaper fortfarande kan känna sig säkra i sitt åkande då de aldrig (eller för det mesta kankse) är beredda att riskera en annan människas liv. Om man inte är beredd att riskera en annans liv riskerar man ju inte att råka ut för några av ovan nämnda stränga represalier.</p><p></p><p>Nu kommer den värsta biten. När jag står med ett gigantiskt snötäcke nedanför skidspetsarna nästa gång kommer jag inte att minnas mycket av det jag skrivit här. Kanske kommer jag att tänka lite positivare än jag borde och åka trots varningar etc. Den blindheten är nog svår att råda bot på.</p><p></p><p>Fan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MOZ-BRAQQ, post: 14197, member: 16286"] - Jag skulle bara, jag är försiktig, vi har Recco och allt... Det var fan ta mig det roligaste jag läst sedan Kicki Danielsson redogjorde för sina fyra alkoholregler i en kvällstidning. Det hela är ett skitstort rättsligt och moraliskt dilemma. Ska liftsystemets representanter verkligen ansvara för andras handlingar bara för att liftsystemet använts i syfte att utföra dem. Det är ju helt riktigt att offpiståkning är skyddad av allemansrätten och bör utföras i enlighet med allemansplikten. Tyvärr är inte alla människor förståndiga nog att inse när det är läge att ge sig ut och när man skall låta bli, vilket resulterar i ofrånkomliga tillbud. Eftersom inte hela fjällregionen kan regleras och patrulleras (vilket ingen vill heller) så blir man tyvärr tvungen att acceptera att olyckor utanför liftsystemen kommer att inträffa. Att förebygga dem med utbildning och information om snö- och väderförhållande i kombination med varningar på plats, är i stort sett det enda man kan göra (och gör) för att minimera dödssiffran. Då är frågan vad som händer när ett tillbud väl ägt rum. Jag är inte insatt i hur larmet går och vilka instanser som berörs först, men många blir inblandade. Att Årerliftarnas personal hjälper till tycker jag skall vara självklart. De är en del av allmänheten och är genom sin utbildning speciellt lämpade att bidra med sin expertis i hjälpaktioner. De borde vara ungefär som den frivilliga brandkåren som endast existerar som brandkår när det händer något + vid spridda träningstillfällen. Att få detta ansvar tycker jag de skall vara beredda på när de väljer sitt yrke, däremot kan jag förstå att de inte tycker om det och därför gör sitt yttersta för att minimera antalet uttryckningar. Det var en sådan insats som ägde rum nu när de delade ut varningar. Kanske har de gjort så att någon som var tveksam till att åka struntar i det nästa dag och därmed inte startar en lavin, vilket i så fall är mycket bra. Makulerar de dock ett kort har de gått över gränsen för vad de kan göra och vad lagen tillåter. De kan tänkas att de inte har för avsikt att makulera några kort alls, men inser värdet av att dela ut varningar så att folk som är tveksamma kanske håller sig till pisterna. När det väl inträffar en lavinolycka utanför systemet tycker jag att den ansvarige skall straffas hårt, hårt, hårt. Jag inser att utredningen kan bli snårig och en skyldig kan bli svår att få fram, men det kan det vara värt. Starffet borde till att börja med bestå av stå för notan för räddningsaktionen. Ofta är detta en ansenlig summa. Jag skulle inte motsätta mig fängelsestraff, då ett snötäcke vid fel tidpunkt är ett dödligt vapen och att starta en lavin som tar ett liv i så fall är dråp snarare än vållande av annans död. Stränga straff och någon som åker dit, kanske kan få de som är osäkra på sig själva och situationen att låta bli att åka, emedan de som besitter kunskaper fortfarande kan känna sig säkra i sitt åkande då de aldrig (eller för det mesta kankse) är beredda att riskera en annan människas liv. Om man inte är beredd att riskera en annans liv riskerar man ju inte att råka ut för några av ovan nämnda stränga represalier. Nu kommer den värsta biten. När jag står med ett gigantiskt snötäcke nedanför skidspetsarna nästa gång kommer jag inte att minnas mycket av det jag skrivit här. Kanske kommer jag att tänka lite positivare än jag borde och åka trots varningar etc. Den blindheten är nog svår att råda bot på. Fan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp