Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JCM" data-source="post: 14223" data-attributes="member: 14197"><p>Välkommen till Freeride Elisabet. Den fria debattens utpost i Sveriges skidrelaterade värld. För att inte finta bort dig helt vid denna din - antar jag - entré här skall jag ej använda mig av förvirringens retorik. Vill ju inte skrämmas direkt!</p><p></p><p>Men apropå ditt svar vill jag bjuda på ett citat från en trevlig författare vid namn James Ellroy:</p><p>"Don"t shit a shitter!"</p><p></p><p>OK, skönt för dig att du inte är lat. Om du åkte förbi platsen i fråga antar jag att du fick ditt liftkortshörn summariskt avrättat du med? Eller hur åkte du "förbi"? Vilken väg valde du ner i ravinen eller kom du genom skogen från Hummel- eller Tottsidan? </p><p></p><p>Och hur kommer det sig att du valde den vinkel som valdes på texten - som bofast "åkare" menar jag? Sedan vill jag tillägga att jag tror inte på "passande slumpartade sammanträffanden" när resultatet av tidningstexterna resulterar i liknande flagranta klavertramp. Men onekligen satt ÖP på sina feta arslen på redaktionen ja.</p><p></p><p>Som tips - för din nästa "nyhetstext" - kan jag säga att SLAO har en rätt bra faktabank som de är villiga att bjussa på för den som frågar (och är intresserad av research och fakta) och är kapabel att hantera materialet och statistiken korrekt!?!? Vad spelar det för jevvla roll om texten är nyhetstext eller om den är grävande? Skall det inte vara korrekt hursomhelst? Jag bara undrar. </p><p>Att du sedan inte kan ansvara för att bildtexten är fel hajjar jag - men du måste förstå att det blir ju JÄTTEFESTLIGT när verkligen allt blir fel. </p><p></p><p>Får du skriva en ny artikel med korrekta fakta? Fan tro"t! Får jag vara med på ett mittutvik i fyrfärg så kanske jag ställer upp. För min del är detta totalt ointressant hursomhelst faktiskt. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket mer korrekt underrättade i de faktiska snöförhållandena vid utförsåkning. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket bättre förberedda på hur de skall göra föra att undvika faror i fjällvärlden. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket bättre lämpade:</p><p>- att överleva när de njuter av den svenska naturen, </p><p>- att tolka den information som finns på skidorterna, </p><p>- att ansvara för sin egna handlingar, </p><p>- lära sig läsa snöförhållandena på egen hand samt på något sätt (gud vet hur) få någon form av respekt för de konduktörer som jobbar på andra orter än i Åre (Åre är nog kört för de kommande 15 åren också). </p><p>Incitamenten och fakta i samband med den första artikeln gjorde situationen omöjlig att rädda. Mödan skulle bättre användas till att göra lite research och läsa på lite - vilket kollegorna inom skrået också rekommenderas att göra (framförallt de misslyckade klåparna på vår största tabloid).</p><p></p><p>Ett tips till din nästa artikel är istället: "Hur i helvete kan Årekonduktörerna utöva någon form av rätt att klippa liftkort efter det att de själva är så jevvla dåliga på att informera (läs ovanstående thread), markera (läs ovanstående thread), utbilda sina gäster, respektera vems pengar de lever på (raison d"etre) samt kunna något om allemansrätt etc?" Det skulle vara intressant att läsa tycker jag, men det VÅGAR du aldrig skriva, så konspirationsteorin med Nalle i spetsen är snarare såväl verifierad som cementerad istället för falsifierad. </p><p></p><p>Eftersom du bor i Åre och är en erfaren utförsåkare VET ju du om "finn fem fel" i: </p><p>"Skidåkarna blev upplysta om att de brutit mot reglerna, och fick sedan lämna fram sina liftkort, som pistörerna sedan klippte av ena hörnet på." </p><p></p><p>Sen borde kanske din mailserver kollas, eller? Fri opinionsbildning och tryckfrihet respektive yttrandefrihet är ett gissel, liksom att kunna debattera anonymt och sedan använda sig av anonyma uppgiftslämnare. Det var enklare före Internet på sovjets tid.</p><p></p><p>Iofs är det nästan aldrig lavinfarligt (nåja) i Sverige med internationella mått mätt. Dock gör felaktig information från skidorter och via media att respekten för de båda försvinner totalt och det kan medföra latent icke-respekt för dylika fenomen vid utförsåkande utomlands - och där kan det vara riktigt farligt och det är också där svenskar är med om flest olyckor årligen. I det desinformationsflödet är artiklar liknande din livsfarliga - och om någon frågar mig borde ett ansvar utkrävas av dem som skriver nonchalanta och oinsatta felaktigheter i ämnet (vållande till annans död exempelvis). Sedan vet du likaväl som jag att en tidningsanka av detta slag gärna sprider sig över hela Sverige och samtliga medier - ordet "lavin" passar perfekt in på löpsedlar (gärna tillsammans med "fara" eller "olycka") och eftersom i princip ingen journalist bär på någon form av allmänbildning skriver de gärna felaktigheter i relaterade ämnen. Därför är det av yttersta vikt att det blir rätt från början. Det är fan ditt ansvar som "journalist" (som f ö numera är en titel som mången klåpare nyttjar). </p><p></p><p>Och sen är jag fortfarande övertygad om att "lokalpressen" även denna gång blivit manipulerad av de privata intressena. Agerat nickerdocka istället för att kritiskt granska och där får såväl du som skribent samt Länstidningen acceptera att klä skott. Jobbigt som "oberoende" journalist va? </p><p></p><p>Kunskap och förtroende byggs INTE med dumhet och ignorans, i bästa fall kan det ge upphov till intressanta konversationer som ställer saker någotsånär till rätta!</p><p></p><p>Skida på med omdöme och kunskap;-)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JCM, post: 14223, member: 14197"] Välkommen till Freeride Elisabet. Den fria debattens utpost i Sveriges skidrelaterade värld. För att inte finta bort dig helt vid denna din - antar jag - entré här skall jag ej använda mig av förvirringens retorik. Vill ju inte skrämmas direkt! Men apropå ditt svar vill jag bjuda på ett citat från en trevlig författare vid namn James Ellroy: "Don"t shit a shitter!" OK, skönt för dig att du inte är lat. Om du åkte förbi platsen i fråga antar jag att du fick ditt liftkortshörn summariskt avrättat du med? Eller hur åkte du "förbi"? Vilken väg valde du ner i ravinen eller kom du genom skogen från Hummel- eller Tottsidan? Och hur kommer det sig att du valde den vinkel som valdes på texten - som bofast "åkare" menar jag? Sedan vill jag tillägga att jag tror inte på "passande slumpartade sammanträffanden" när resultatet av tidningstexterna resulterar i liknande flagranta klavertramp. Men onekligen satt ÖP på sina feta arslen på redaktionen ja. Som tips - för din nästa "nyhetstext" - kan jag säga att SLAO har en rätt bra faktabank som de är villiga att bjussa på för den som frågar (och är intresserad av research och fakta) och är kapabel att hantera materialet och statistiken korrekt!?!? Vad spelar det för jevvla roll om texten är nyhetstext eller om den är grävande? Skall det inte vara korrekt hursomhelst? Jag bara undrar. Att du sedan inte kan ansvara för att bildtexten är fel hajjar jag - men du måste förstå att det blir ju JÄTTEFESTLIGT när verkligen allt blir fel. Får du skriva en ny artikel med korrekta fakta? Fan tro"t! Får jag vara med på ett mittutvik i fyrfärg så kanske jag ställer upp. För min del är detta totalt ointressant hursomhelst faktiskt. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket mer korrekt underrättade i de faktiska snöförhållandena vid utförsåkning. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket bättre förberedda på hur de skall göra föra att undvika faror i fjällvärlden. Ännu en artikel med lika mkt fel gör inte svenska folket bättre lämpade: - att överleva när de njuter av den svenska naturen, - att tolka den information som finns på skidorterna, - att ansvara för sin egna handlingar, - lära sig läsa snöförhållandena på egen hand samt på något sätt (gud vet hur) få någon form av respekt för de konduktörer som jobbar på andra orter än i Åre (Åre är nog kört för de kommande 15 åren också). Incitamenten och fakta i samband med den första artikeln gjorde situationen omöjlig att rädda. Mödan skulle bättre användas till att göra lite research och läsa på lite - vilket kollegorna inom skrået också rekommenderas att göra (framförallt de misslyckade klåparna på vår största tabloid). Ett tips till din nästa artikel är istället: "Hur i helvete kan Årekonduktörerna utöva någon form av rätt att klippa liftkort efter det att de själva är så jevvla dåliga på att informera (läs ovanstående thread), markera (läs ovanstående thread), utbilda sina gäster, respektera vems pengar de lever på (raison d"etre) samt kunna något om allemansrätt etc?" Det skulle vara intressant att läsa tycker jag, men det VÅGAR du aldrig skriva, så konspirationsteorin med Nalle i spetsen är snarare såväl verifierad som cementerad istället för falsifierad. Eftersom du bor i Åre och är en erfaren utförsåkare VET ju du om "finn fem fel" i: "Skidåkarna blev upplysta om att de brutit mot reglerna, och fick sedan lämna fram sina liftkort, som pistörerna sedan klippte av ena hörnet på." Sen borde kanske din mailserver kollas, eller? Fri opinionsbildning och tryckfrihet respektive yttrandefrihet är ett gissel, liksom att kunna debattera anonymt och sedan använda sig av anonyma uppgiftslämnare. Det var enklare före Internet på sovjets tid. Iofs är det nästan aldrig lavinfarligt (nåja) i Sverige med internationella mått mätt. Dock gör felaktig information från skidorter och via media att respekten för de båda försvinner totalt och det kan medföra latent icke-respekt för dylika fenomen vid utförsåkande utomlands - och där kan det vara riktigt farligt och det är också där svenskar är med om flest olyckor årligen. I det desinformationsflödet är artiklar liknande din livsfarliga - och om någon frågar mig borde ett ansvar utkrävas av dem som skriver nonchalanta och oinsatta felaktigheter i ämnet (vållande till annans död exempelvis). Sedan vet du likaväl som jag att en tidningsanka av detta slag gärna sprider sig över hela Sverige och samtliga medier - ordet "lavin" passar perfekt in på löpsedlar (gärna tillsammans med "fara" eller "olycka") och eftersom i princip ingen journalist bär på någon form av allmänbildning skriver de gärna felaktigheter i relaterade ämnen. Därför är det av yttersta vikt att det blir rätt från början. Det är fan ditt ansvar som "journalist" (som f ö numera är en titel som mången klåpare nyttjar). Och sen är jag fortfarande övertygad om att "lokalpressen" även denna gång blivit manipulerad av de privata intressena. Agerat nickerdocka istället för att kritiskt granska och där får såväl du som skribent samt Länstidningen acceptera att klä skott. Jobbigt som "oberoende" journalist va? Kunskap och förtroende byggs INTE med dumhet och ignorans, i bästa fall kan det ge upphov till intressanta konversationer som ställer saker någotsånär till rätta! Skida på med omdöme och kunskap;-) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp