Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="m_a_o" data-source="post: 14226" data-attributes="member: 16189"><p>Elisabeth</p><p></p><p>Börjar med ett citat:</p><p>"Flera ifrågasatte pistörernas rätt att överhuvudtaget lägga sig i var de åkte. Det spelade ingen roll att pistörerna berättade hur de varit med att dra fram döda ur snön just i det området."</p><p></p><p>Utdrag ur <a href="http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=22241&avdelning_1=101&avdelning_2=101" target="_blank">http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=22241&avdelning_1=101&avdelning_2=101</a> texten fanns också i pappersversionen av LT.</p><p></p><p>Om nu flera av åkarna ifrågasatte pistörernas rätt att i huvud taget lägga sig i var de åkte, varför ifrågasatte inte du det också?</p><p></p><p>Borde det inte också ringa en varningsklocka när pistörerna handgripligen hindrar personer att lämna platsen? Borde inte du instinktivt ifrågasätta deras befogenhet att kvarhålla åkarna samt huruvida de har rätt att avkräva dem liftkort eller någon annan identifikation. Rätta mig om jag har fel men för det måste man vara polis, eller?</p><p></p><p>Enligt citatet har de aktuella pistörerna varit med och grävt fram döda ur snön i det område de stod och klippte. Vad jag vet har ingen dött i det området. (transporten mellan tott och fjällgården vid Susabäckens slut) Inte heller någon annan stans i Åre har det dött någon i lavinrelaterade olyckor sedan början på sjuttiotalet. Har svårt att tro att någon av pistörerna var med då.</p><p>(Två olyckor har skett i Åre med dödlig utgång de sista fyrtio åren, båda på samma plats, långt ned på Svartberget ovanför vinkelliften. En på sextiotalet och en i början på sjuttiotalet.)</p><p></p><p>Brydde du dig om att kontrollera hur liftarna spärrat av på berget? </p><p>Knappast, för då hade du vetat att det inte på någon plats i området fanns annat än de vanliga skyltarna som varnar för att man kommer in i lavinfarligt område. (Dom sitter för övrigt uppe även sommartid) Det vill säga, det fanns ingen ökad avspärrning eller varnande information utanför pisterna.</p><p></p><p>Listan kan göras längre men poängen torde framgå. Texten, grävande eller inte, beställd eller inte, innehåller fler felaktigheter än korrekt information. Den är otroligt ensidigt vinklad och angriper, som tidigare inlägg påpekar, enskillda personer utan någon som helst grund.</p><p>Det är dålig journalistik. Om du sedan inte är lat som du skriver kan slutresultatet bero på en mängd andra saker, men det känns onödigt att rota mer i det här.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="m_a_o, post: 14226, member: 16189"] Elisabeth Börjar med ett citat: "Flera ifrågasatte pistörernas rätt att överhuvudtaget lägga sig i var de åkte. Det spelade ingen roll att pistörerna berättade hur de varit med att dra fram döda ur snön just i det området." Utdrag ur [URL]http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=22241&avdelning_1=101&avdelning_2=101[/URL] texten fanns också i pappersversionen av LT. Om nu flera av åkarna ifrågasatte pistörernas rätt att i huvud taget lägga sig i var de åkte, varför ifrågasatte inte du det också? Borde det inte också ringa en varningsklocka när pistörerna handgripligen hindrar personer att lämna platsen? Borde inte du instinktivt ifrågasätta deras befogenhet att kvarhålla åkarna samt huruvida de har rätt att avkräva dem liftkort eller någon annan identifikation. Rätta mig om jag har fel men för det måste man vara polis, eller? Enligt citatet har de aktuella pistörerna varit med och grävt fram döda ur snön i det område de stod och klippte. Vad jag vet har ingen dött i det området. (transporten mellan tott och fjällgården vid Susabäckens slut) Inte heller någon annan stans i Åre har det dött någon i lavinrelaterade olyckor sedan början på sjuttiotalet. Har svårt att tro att någon av pistörerna var med då. (Två olyckor har skett i Åre med dödlig utgång de sista fyrtio åren, båda på samma plats, långt ned på Svartberget ovanför vinkelliften. En på sextiotalet och en i början på sjuttiotalet.) Brydde du dig om att kontrollera hur liftarna spärrat av på berget? Knappast, för då hade du vetat att det inte på någon plats i området fanns annat än de vanliga skyltarna som varnar för att man kommer in i lavinfarligt område. (Dom sitter för övrigt uppe även sommartid) Det vill säga, det fanns ingen ökad avspärrning eller varnande information utanför pisterna. Listan kan göras längre men poängen torde framgå. Texten, grävande eller inte, beställd eller inte, innehåller fler felaktigheter än korrekt information. Den är otroligt ensidigt vinklad och angriper, som tidigare inlägg påpekar, enskillda personer utan någon som helst grund. Det är dålig journalistik. Om du sedan inte är lat som du skriver kan slutresultatet bero på en mängd andra saker, men det känns onödigt att rota mer i det här. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp