Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="elisabet_rydell-janson" data-source="post: 14230" data-attributes="member: 16458"><p>JCM verkar ha dimmiga begrepp om skillnaden mellan myndigheter och privata företag. Men jag hoppas andra läsare förstår att ett förbud från polis/länsstyrelse är en sak medan ett företags säkerhetsföreskrifter är en annan.</p><p>Men vi tar väl det igen: </p><p>1. När en person köper liftkort av Åreliftarna ingår han ett avtal med liftbolaget att följa de regler som finns uttryckta i den lilla gula folder man får tillsammans med kortet. Därav kortklippningskontrollen (oavsett vad man tycker om den). Men enligt det avtalet kan ÅL:s personal begära att en liftkortsinnehavare styrker sin identitet och även makulera liftkortet om reglerna inte respekteras.</p><p>2. ÅL ska informera polis när lavinrisken går upp till en 4. Vid en 4 sätter ÅL på blinkljus och anmodar folk via skyltar att hålla sig till markerade nedfarter.</p><p>3. Den 1 feb beslutade POLIS OCH LÄNSSTYRELSE om förbud för alla - inklusive ÅLs personal - att vistas i ravinerna, en högst ovanlig åtgärd som inte satts in sedan 1983.</p><p>4. Det förbudet kom till efter - och oberoende av - ÅL:s kortkontroll den 30/1. Det rör sig alltså om två olika beslut på två olika ställen.</p><p>Jag har tagit upp bristen på kommunikation mellan polis/länsstyrelse och ÅL, som ledde till viss förvirring kring det här ovanliga förbudet, som togs utan att länsstyrelsen gjorde någon egen bedömning av förhållandena. </p><p>Det här ska som sagt polisen också utreda.</p><p>Det är helt okej att ha åsikter om mycket i det här, exempelvis om hur kortkontrollen genomfördes, men man får ju ändå hålla isär begreppen.</p><p>Det går inte förklara varje liten detalj om hur samhället är uppbyggt i varje artikel. Man hoppas ju att läsarna ska ha någorlunda koll på samhällskunskapen.</p><p>Tack för mig.</p><p>Elisabet</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="elisabet_rydell-janson, post: 14230, member: 16458"] JCM verkar ha dimmiga begrepp om skillnaden mellan myndigheter och privata företag. Men jag hoppas andra läsare förstår att ett förbud från polis/länsstyrelse är en sak medan ett företags säkerhetsföreskrifter är en annan. Men vi tar väl det igen: 1. När en person köper liftkort av Åreliftarna ingår han ett avtal med liftbolaget att följa de regler som finns uttryckta i den lilla gula folder man får tillsammans med kortet. Därav kortklippningskontrollen (oavsett vad man tycker om den). Men enligt det avtalet kan ÅL:s personal begära att en liftkortsinnehavare styrker sin identitet och även makulera liftkortet om reglerna inte respekteras. 2. ÅL ska informera polis när lavinrisken går upp till en 4. Vid en 4 sätter ÅL på blinkljus och anmodar folk via skyltar att hålla sig till markerade nedfarter. 3. Den 1 feb beslutade POLIS OCH LÄNSSTYRELSE om förbud för alla - inklusive ÅLs personal - att vistas i ravinerna, en högst ovanlig åtgärd som inte satts in sedan 1983. 4. Det förbudet kom till efter - och oberoende av - ÅL:s kortkontroll den 30/1. Det rör sig alltså om två olika beslut på två olika ställen. Jag har tagit upp bristen på kommunikation mellan polis/länsstyrelse och ÅL, som ledde till viss förvirring kring det här ovanliga förbudet, som togs utan att länsstyrelsen gjorde någon egen bedömning av förhållandena. Det här ska som sagt polisen också utreda. Det är helt okej att ha åsikter om mycket i det här, exempelvis om hur kortkontrollen genomfördes, men man får ju ändå hålla isär begreppen. Det går inte förklara varje liten detalj om hur samhället är uppbyggt i varje artikel. Man hoppas ju att läsarna ska ha någorlunda koll på samhällskunskapen. Tack för mig. Elisabet [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp