Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 14246" data-attributes="member: 13851"><p>ja du JCM</p><p>Var går gränsen mella att riskera andras o eget liv och att ta ansvar för sina egna handlingar?</p><p>Jo när inga andra personer är inblandade.</p><p>Jag utesluter inte alls att pistörerna i fråga handlat minst sagt klantigt. Men hade dom stått och motat folk i insteget hade ju problemet inte uppstått och skvallerjournalisten förhoppningsvis blivit utan gage... den dan.</p><p></p><p>Mitt problem är hur seriösa offpiståkare i såväl Åre som Alperna skall kunna utöva sin sport utan att få en lavin startad av någon annan i skallen.</p><p>För att förklara vad jag menar är här en redogörelse av en händelse som skulle kunnat blivit en godbit för murvlarna.</p><p>En dag för några år sen efter en lång period av blåst och snödrev, en inte ovanlig företeelse i Åre, öppnar Olympia gondolen och det blir rusning uppför skutan. Jag och min polare går på hudar så vi passerar flertalet i den ganska djupa snön.</p><p>Efter en koll av snön beslutar vi oss om en säker väg ner långt till vänster inget skrå under dom brantare partierna till höger. Vi rundar Lillskutan. Under hängdrivan som alltid finns där åker vi en och en. När det blir min tur att passera dyker det upp 4 snowboardåkare uppe på drivan där den är som störst.</p><p>Jag skriker åt dom att vänta tills vi passerat men dom hör inte.</p><p>Första killen droppar nerför stupet och drar på ner med stora hårda svängar. Riktigt duktig åkare. Jag ser inte riktigt vad som händer för jag får dj.t bråttomm att komma ur ett ev rasområde , men har stupar troligen på någon av dom is o snökokor som alltid ligger där fråntidigare ras. Medan han ligger där försvarslös hoppar alla övriga 3 med höga glädjerop ner i branten. Som ett under händer inget. ( När vi åkte där nästa dag hade det rasat ganska ordentligt)</p><p>Ute ur farozonen väntar vi in gänget.</p><p>Dom tjoar och är glada över sitt åk och tråkar killen som stöp.</p><p>Dom har inte en susning att dom lika gärna kunnat ligga under snön allihop.</p><p>En försynt fråga om dom visste mot hur många oskrivna lagar dom bröt emot, blev svaret det skall väl ni skita i.</p><p>Man tar sej för pannan</p><p>Så var det med eget ansvar.</p><p>Slutsnackat för min del</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 14246, member: 13851"] ja du JCM Var går gränsen mella att riskera andras o eget liv och att ta ansvar för sina egna handlingar? Jo när inga andra personer är inblandade. Jag utesluter inte alls att pistörerna i fråga handlat minst sagt klantigt. Men hade dom stått och motat folk i insteget hade ju problemet inte uppstått och skvallerjournalisten förhoppningsvis blivit utan gage... den dan. Mitt problem är hur seriösa offpiståkare i såväl Åre som Alperna skall kunna utöva sin sport utan att få en lavin startad av någon annan i skallen. För att förklara vad jag menar är här en redogörelse av en händelse som skulle kunnat blivit en godbit för murvlarna. En dag för några år sen efter en lång period av blåst och snödrev, en inte ovanlig företeelse i Åre, öppnar Olympia gondolen och det blir rusning uppför skutan. Jag och min polare går på hudar så vi passerar flertalet i den ganska djupa snön. Efter en koll av snön beslutar vi oss om en säker väg ner långt till vänster inget skrå under dom brantare partierna till höger. Vi rundar Lillskutan. Under hängdrivan som alltid finns där åker vi en och en. När det blir min tur att passera dyker det upp 4 snowboardåkare uppe på drivan där den är som störst. Jag skriker åt dom att vänta tills vi passerat men dom hör inte. Första killen droppar nerför stupet och drar på ner med stora hårda svängar. Riktigt duktig åkare. Jag ser inte riktigt vad som händer för jag får dj.t bråttomm att komma ur ett ev rasområde , men har stupar troligen på någon av dom is o snökokor som alltid ligger där fråntidigare ras. Medan han ligger där försvarslös hoppar alla övriga 3 med höga glädjerop ner i branten. Som ett under händer inget. ( När vi åkte där nästa dag hade det rasat ganska ordentligt) Ute ur farozonen väntar vi in gänget. Dom tjoar och är glada över sitt åk och tråkar killen som stöp. Dom har inte en susning att dom lika gärna kunnat ligga under snön allihop. En försynt fråga om dom visste mot hur många oskrivna lagar dom bröt emot, blev svaret det skall väl ni skita i. Man tar sej för pannan Så var det med eget ansvar. Slutsnackat för min del [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp