Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nalleman" data-source="post: 14260" data-attributes="member: 10597"><p>Vet inte om det här är rätt forum att göra detta inlägg i, Men då JMC hänvisat till denna plats då det gäller ett forum att diskutera överdriven lavinrisk </p><p></p><p><a href="http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3588" target="_blank">http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3588</a></p><p></p><p>Laviner ÄR farligt. Det är ingenting som man kan undvika hur mycket man än vrider och vänder på det, och det säger var skidåkares sunda förnuft, att; 1. Har det kommit snö 2. Blivit varmt 3. Blivit kallt och 4. Kommit snö igen kommer det bli väldigt lavinfarligt eftersom snön lägger sig på en glidyta. Vet inte om det var så i Åre den aktuella tidsperioden för den händelse som diskuteras här i övrigt, men i kittelfjäll var läget sådant den helgen och där gick också en lavin i som fångade 3 snowboardåkare. Min bror var i kittel den helgen och han blev lite förvånad när han läste vad som hade hänt. Själv hade han både en och två gånger åkt lillgrova och inte upplevt en överdriven lavinfara under lördagen. Natten mot söndagen blåste det och drevade ganska rejält och ravinen blev livsfarlig. Okej, ingen dog den här gången (heller) men om Peter, 17 år, som var i Kittelfjäll på egen hand var den som åkt i ravinen kan vem som helst förstå vad som kunde hänt.</p><p></p><p>Detta fall var iof ganska uppenbart kan man tycka. Har det blåst och drevat händer det saker med snön. </p><p></p><p>En annan gång var det tre ynglingar som ett påsklov med underbart fint väder fick för sig att de skulle gå upp på mortsfjället i Hemavan( Min bror, en kompis och jag). Helt utan lavinutrustning, kunskap eller förnuft såg vi det stora fjället från kungsliftens topp och bestämde oss för att det skulle bli föremål för våra våtaste offpistdrömmar. Det enda vi i sammanhanget gjorde rätt var att fråga skidpatrullen om vad de trodde om lavinrisken "där borta" (dvs. en ganska bra bit utanför skidområdets gränser). De trodde inte det skulle vara någon fara. När vi sedan fulla av adrenalin, mjölksyra och trötthet stod mitt på det stora snöfältet som vi genat över för att ta oss upp till kammen som gick upp mot toppen, kände hur snön suckade och säckade ihop under oss förstod vi aldrig att det här var ungefär lika farligt som att lägga sig mitt på autobahn en måndagmorgon. Är fullständigt övertygad att det kunde gått dåligt om gud så hade velat. Vi fortsatte dock upp till kammen och fick ett otroligt minnesvärt åk från toppen med ca 2 -3 decimeter puder på sina ställen </p><p></p><p>Man kan inte alla gånger lita på; 1. Sitt sunda förnuft 2. Andras bedömningsförmåga. Man måste helt enkelt skaffa sig tillräcklig kunskap och tänka kritiskt när folk berättar hur "det är" med saker, som alltid annars i samhället.</p><p></p><p>I Sverige har vi inte mycket laviner jämförelsevis. Ingen har dött i lavinolyckor inom ramen för skidanläggningar. Att därmed bagatellisera lavinfaror är att gräva en grop djupare och djupare som någon oförstående förr eller senare kommer ramla i. Tvärt om tycker jag vi tacka skidpatrullerna. De har ju gjort sitt jobb. Om folk däremot börjar se dem som fårvallare för pengastinna skidorter och struntar i vad de säger kan folk inte heller komma o klaga i efterhand. Glöm inte att även fast dessa pistörer gjorde ett litet klavertramp den här gången gör pistörer i allmänhet ett jättebra jobb. Klart folk kan bli irriterade om ett bra åk är avspärrat, men det är bara för folks eget bästa. Jag ser hellre en säkrare skidort med ett fåtal avspärrningar än att ingen gör någonting med skador som följd.</p><p></p><p>Angående åretrunt skyltar förstår jag inte kritiken av dessa. Sådana skyltar finns (iaf där jag sett sådana)där det varje säsong bildas hängdrivor och även fast det kan vara kul att hoppa över så kan de många gånger vara farliga. Jag skulle inte vilja komma under en 10 x 5 meters stenhård isklump. </p><p></p><p>Thats all</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nalleman, post: 14260, member: 10597"] Vet inte om det här är rätt forum att göra detta inlägg i, Men då JMC hänvisat till denna plats då det gäller ett forum att diskutera överdriven lavinrisk [URL]http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3588[/URL] Laviner ÄR farligt. Det är ingenting som man kan undvika hur mycket man än vrider och vänder på det, och det säger var skidåkares sunda förnuft, att; 1. Har det kommit snö 2. Blivit varmt 3. Blivit kallt och 4. Kommit snö igen kommer det bli väldigt lavinfarligt eftersom snön lägger sig på en glidyta. Vet inte om det var så i Åre den aktuella tidsperioden för den händelse som diskuteras här i övrigt, men i kittelfjäll var läget sådant den helgen och där gick också en lavin i som fångade 3 snowboardåkare. Min bror var i kittel den helgen och han blev lite förvånad när han läste vad som hade hänt. Själv hade han både en och två gånger åkt lillgrova och inte upplevt en överdriven lavinfara under lördagen. Natten mot söndagen blåste det och drevade ganska rejält och ravinen blev livsfarlig. Okej, ingen dog den här gången (heller) men om Peter, 17 år, som var i Kittelfjäll på egen hand var den som åkt i ravinen kan vem som helst förstå vad som kunde hänt. Detta fall var iof ganska uppenbart kan man tycka. Har det blåst och drevat händer det saker med snön. En annan gång var det tre ynglingar som ett påsklov med underbart fint väder fick för sig att de skulle gå upp på mortsfjället i Hemavan( Min bror, en kompis och jag). Helt utan lavinutrustning, kunskap eller förnuft såg vi det stora fjället från kungsliftens topp och bestämde oss för att det skulle bli föremål för våra våtaste offpistdrömmar. Det enda vi i sammanhanget gjorde rätt var att fråga skidpatrullen om vad de trodde om lavinrisken "där borta" (dvs. en ganska bra bit utanför skidområdets gränser). De trodde inte det skulle vara någon fara. När vi sedan fulla av adrenalin, mjölksyra och trötthet stod mitt på det stora snöfältet som vi genat över för att ta oss upp till kammen som gick upp mot toppen, kände hur snön suckade och säckade ihop under oss förstod vi aldrig att det här var ungefär lika farligt som att lägga sig mitt på autobahn en måndagmorgon. Är fullständigt övertygad att det kunde gått dåligt om gud så hade velat. Vi fortsatte dock upp till kammen och fick ett otroligt minnesvärt åk från toppen med ca 2 -3 decimeter puder på sina ställen Man kan inte alla gånger lita på; 1. Sitt sunda förnuft 2. Andras bedömningsförmåga. Man måste helt enkelt skaffa sig tillräcklig kunskap och tänka kritiskt när folk berättar hur "det är" med saker, som alltid annars i samhället. I Sverige har vi inte mycket laviner jämförelsevis. Ingen har dött i lavinolyckor inom ramen för skidanläggningar. Att därmed bagatellisera lavinfaror är att gräva en grop djupare och djupare som någon oförstående förr eller senare kommer ramla i. Tvärt om tycker jag vi tacka skidpatrullerna. De har ju gjort sitt jobb. Om folk däremot börjar se dem som fårvallare för pengastinna skidorter och struntar i vad de säger kan folk inte heller komma o klaga i efterhand. Glöm inte att även fast dessa pistörer gjorde ett litet klavertramp den här gången gör pistörer i allmänhet ett jättebra jobb. Klart folk kan bli irriterade om ett bra åk är avspärrat, men det är bara för folks eget bästa. Jag ser hellre en säkrare skidort med ett fåtal avspärrningar än att ingen gör någonting med skador som följd. Angående åretrunt skyltar förstår jag inte kritiken av dessa. Sådana skyltar finns (iaf där jag sett sådana)där det varje säsong bildas hängdrivor och även fast det kan vara kul att hoppa över så kan de många gånger vara farliga. Jag skulle inte vilja komma under en 10 x 5 meters stenhård isklump. Thats all [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp