Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JCM" data-source="post: 14262" data-attributes="member: 14197"><p>Välkommen in i debatten Nalleman. Min avsikt med att hänvisa hit var som du kanske upptäckt - eller snart kommer göra - att det passar sig bättre här (kanske inte perfekt, då får vi starta en ny thread som heter "Lavinfara") än där som Rommes Funcke får sina fiskar varma. Det var det. </p><p></p><p>Sedan vet jag inte om du driver med mig, avsiktligt missuppfattar eller helt enkelt inte fattar det som står här ovan? Laviner är jättefarligt! För att undvika att bli inblandad i en lavinolycka eller för att kunna hjälpa till om man hamnar i sitsen att ha möjlighet att göra det krävs kunskap. Denna kunskap lär man sig av att blanda teori med praktik samt erfarenhet. Pistörer över hela världen gör ett bra och livsviktigt jobb - för det mesta. </p><p></p><p>Problemen som diskuteras ovan är många, bl a lavinfara. Hur informera och utbilda så det ger något vettigt resultat. Vill vi flytta till en Sovjetstat är det enkelt att förbjuda all form av utförsåkning - dock skulle många bryta mot den lagen också, så det är ju uppenbarligen en lösning som inte är speciellt vettig. Av din text att döma Nalleman verkar du ha gått på den svenska myten om "att man kan alltid fråga en pistör (någon annan) för de vet", vilket är synd eftersom de uppenbarligen i många lägen inte hajjar kattskit! I detta fall är det ÅL, kanske är det så i hela Sverige, som tror att de kan hitta på vad som helst - t o m totala felaktigheter för att bli den som synts mest i media vid nästa supamöte för svenska liftanläggningssäkerhetschefer. Det hjälper dock inte till att utbilda folk i bergsvett! </p><p></p><p>Felaktig information och mytomani i pressen skulle ju inte hjälpt er 3; "tre ynglingar som ett påsklov med underbart fint väder fick för sig att de skulle gå upp på mortsfjället i Hemavan( Min bror, en kompis och jag). Helt utan lavinutrustning, kunskap eller förnuft". Det som eventuellt skulle fått er på bättre tankar skulle ju vara att på ett trovärdigt sätt få er själva att lära er mer, skaffa utrustning, träna med utrustningen samt eventuellt själva inse att det kanske inte var en så ruggigt bra idé; vi väntar en dag eller två. Eller? </p><p></p><p>Om du nu befinner dig i den fasen att du litar på pistörer men åker outpist utan utrustning - kanske med Recco ( <a href="http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2917" target="_blank">http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2917</a> samt <a href="http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2923" target="_blank">http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2923</a> ). När du åker lite mer kommer du inse att det som står i tidningen titt som tätt inte har med verkligheten att göra, lex året runt-skyltar, så det är bluff som kommuniceras ut. Efter det åker du nånstans där det kan vara riktigt farligt, men med den inlärda disrespecten med dig. Bom. Ridå. Och vad är då kärnan i problematiken Sherlock?</p><p></p><p>I en drömvärld skall man respektera såväl journalister som pistörer - i verkligheten beter de sig allt som oftast som totala hjärnsläpp och bör därför kritiseras efter den måttstocken. Vad får vi annars för samhälle att leva i? De mest korkade gaphalsarnas samhälle som inte bryr sig ett skit om något och som lurar nyttiga idioter att tro att det de säger är "sanningen". </p><p></p><p>Det blir också aningens absurt när du själv hänvisar till förträffligheten med året runt-skyltar, som Camaro så rätt påvisar ovan. </p><p></p><p>Och den som fortfarande inte fattar att denna thread har sensmoralen att vara på mänsklighetens sida utan tror att det handlar att vettlöst, hutlöst och tanklöst skita i allt (som ÅL föregår med gott exempel på) får bakläxa att läsa allt från början igen. Hajjar personen i fråga inte då heller får du skriva till mig privat så skickar jag över en pekbok!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JCM, post: 14262, member: 14197"] Välkommen in i debatten Nalleman. Min avsikt med att hänvisa hit var som du kanske upptäckt - eller snart kommer göra - att det passar sig bättre här (kanske inte perfekt, då får vi starta en ny thread som heter "Lavinfara") än där som Rommes Funcke får sina fiskar varma. Det var det. Sedan vet jag inte om du driver med mig, avsiktligt missuppfattar eller helt enkelt inte fattar det som står här ovan? Laviner är jättefarligt! För att undvika att bli inblandad i en lavinolycka eller för att kunna hjälpa till om man hamnar i sitsen att ha möjlighet att göra det krävs kunskap. Denna kunskap lär man sig av att blanda teori med praktik samt erfarenhet. Pistörer över hela världen gör ett bra och livsviktigt jobb - för det mesta. Problemen som diskuteras ovan är många, bl a lavinfara. Hur informera och utbilda så det ger något vettigt resultat. Vill vi flytta till en Sovjetstat är det enkelt att förbjuda all form av utförsåkning - dock skulle många bryta mot den lagen också, så det är ju uppenbarligen en lösning som inte är speciellt vettig. Av din text att döma Nalleman verkar du ha gått på den svenska myten om "att man kan alltid fråga en pistör (någon annan) för de vet", vilket är synd eftersom de uppenbarligen i många lägen inte hajjar kattskit! I detta fall är det ÅL, kanske är det så i hela Sverige, som tror att de kan hitta på vad som helst - t o m totala felaktigheter för att bli den som synts mest i media vid nästa supamöte för svenska liftanläggningssäkerhetschefer. Det hjälper dock inte till att utbilda folk i bergsvett! Felaktig information och mytomani i pressen skulle ju inte hjälpt er 3; "tre ynglingar som ett påsklov med underbart fint väder fick för sig att de skulle gå upp på mortsfjället i Hemavan( Min bror, en kompis och jag). Helt utan lavinutrustning, kunskap eller förnuft". Det som eventuellt skulle fått er på bättre tankar skulle ju vara att på ett trovärdigt sätt få er själva att lära er mer, skaffa utrustning, träna med utrustningen samt eventuellt själva inse att det kanske inte var en så ruggigt bra idé; vi väntar en dag eller två. Eller? Om du nu befinner dig i den fasen att du litar på pistörer men åker outpist utan utrustning - kanske med Recco ( [URL]http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2917[/URL] samt [URL]http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2923[/URL] ). När du åker lite mer kommer du inse att det som står i tidningen titt som tätt inte har med verkligheten att göra, lex året runt-skyltar, så det är bluff som kommuniceras ut. Efter det åker du nånstans där det kan vara riktigt farligt, men med den inlärda disrespecten med dig. Bom. Ridå. Och vad är då kärnan i problematiken Sherlock? I en drömvärld skall man respektera såväl journalister som pistörer - i verkligheten beter de sig allt som oftast som totala hjärnsläpp och bör därför kritiseras efter den måttstocken. Vad får vi annars för samhälle att leva i? De mest korkade gaphalsarnas samhälle som inte bryr sig ett skit om något och som lurar nyttiga idioter att tro att det de säger är "sanningen". Det blir också aningens absurt när du själv hänvisar till förträffligheten med året runt-skyltar, som Camaro så rätt påvisar ovan. Och den som fortfarande inte fattar att denna thread har sensmoralen att vara på mänsklighetens sida utan tror att det handlar att vettlöst, hutlöst och tanklöst skita i allt (som ÅL föregår med gott exempel på) får bakläxa att läsa allt från början igen. Hajjar personen i fråga inte då heller får du skriva till mig privat så skickar jag över en pekbok! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp