Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="perk2" data-source="post: 14273"><p>ja det var det här mad off pist....</p><p>jag och tre kompisar var några av dem som åkte dit och de klippte inte liftkorten helt men de klippte hörnen som en varning... </p><p>till sak hörde att vi var uppe i ravinen där var inga avspärrningar men vi bestämde oss ändå för att testa sluttningen med spadtestet då alla fyra av oss är erfarna i vinterfjällen med bakgrund att vi gått som färdledare och guider... och ett antal lavinkurser bakom oss...</p><p>det visade sig att efter det kommit ca 1 dm puder ovanpå ett hårt vindpinat lager så fanns det inga lager som kunde glida på varandra och den lilla lössnö som låg kvar kunde inte åstadkomma en lössnö lavin...</p><p>detta påpekade vi för pistörerna som påstod sig att de själva hade varit uppe i ravinen och grävt det kan jag säga att det hade de inte eftersom det fanns inga spår efter tidigare grävningar...</p><p>jag håller dock med folk som tycker att det är vansinnigt att okunniga människor kastar sig ut och riskerar både sig själva och andra för fara...</p><p>ytterligare en sak är att efter den snön som kom så utfärdades lavin fara 4 på hela berget och hur det kan vara exakt samma fara överallt övergår mitt förstånd i och med att alla sluttningar utsätts inte för samma yttre faktorer...</p><p></p><p>åk gärna men gör det mod omdöme, e man inte säker så e det lika bra att avstå....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="perk2, post: 14273"] ja det var det här mad off pist.... jag och tre kompisar var några av dem som åkte dit och de klippte inte liftkorten helt men de klippte hörnen som en varning... till sak hörde att vi var uppe i ravinen där var inga avspärrningar men vi bestämde oss ändå för att testa sluttningen med spadtestet då alla fyra av oss är erfarna i vinterfjällen med bakgrund att vi gått som färdledare och guider... och ett antal lavinkurser bakom oss... det visade sig att efter det kommit ca 1 dm puder ovanpå ett hårt vindpinat lager så fanns det inga lager som kunde glida på varandra och den lilla lössnö som låg kvar kunde inte åstadkomma en lössnö lavin... detta påpekade vi för pistörerna som påstod sig att de själva hade varit uppe i ravinen och grävt det kan jag säga att det hade de inte eftersom det fanns inga spår efter tidigare grävningar... jag håller dock med folk som tycker att det är vansinnigt att okunniga människor kastar sig ut och riskerar både sig själva och andra för fara... ytterligare en sak är att efter den snön som kom så utfärdades lavin fara 4 på hela berget och hur det kan vara exakt samma fara överallt övergår mitt förstånd i och med att alla sluttningar utsätts inte för samma yttre faktorer... åk gärna men gör det mod omdöme, e man inte säker så e det lika bra att avstå.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Klippta lifkort i Åre?
Tillbaka
Topp