Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jonny_S" data-source="post: 158774" data-attributes="member: 842"><p>En så här intressant tråd kan inte få falla i glömska, upp med den!</p><p></p><p>Mountain Man, istället för att lyfta "bergaxeln" skulle jag förslå att du trycker ner "dalaxeln".</p><p></p><p>det kan verka som om det skulle bli samma sak men istället för att lyfta "bergaxeln" och riskera en avlastning av trycket på skidorna tror jag att det är bättre att trycka ner "dalaxeln" och säkerställa ett bra tryck på ytterskidan.</p><p></p><p>Ace DG, knäkantningen är på väg tilbaka...</p><p></p><p>Jag tog mig en tur till alperna i vintras, åkte med en från ENSA examinerad skidlärare, strax under 30 år, dvs knappast en gammal uv. Han körde stenhårt med knäkantning, jag försökte få honom att tycka att det där med höftkantning är finfina grejer men se det gick han inte med på.</p><p></p><p>Fördelen med knäkantning är att det är ett snabbt sätt att gå från kant till kant, mycket snabbare än att kanta mha höften.</p><p>Nackdelen är ju precis som du själv skriver, att man förlorar kraft.</p><p></p><p>Kika på hur åkarna i slalomcupen kör. En hel del knäkant, väldigt lite sladd. Men kör man på korta, rejält skurna slalomcarvers så går det ju att köra på det viset. Skaderisken ökar vilket bland annat studerats på svenska juniorer, särskilt tjejerna är utsatta för mycket knäskador.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jonny_S, post: 158774, member: 842"] En så här intressant tråd kan inte få falla i glömska, upp med den! Mountain Man, istället för att lyfta "bergaxeln" skulle jag förslå att du trycker ner "dalaxeln". det kan verka som om det skulle bli samma sak men istället för att lyfta "bergaxeln" och riskera en avlastning av trycket på skidorna tror jag att det är bättre att trycka ner "dalaxeln" och säkerställa ett bra tryck på ytterskidan. Ace DG, knäkantningen är på väg tilbaka... Jag tog mig en tur till alperna i vintras, åkte med en från ENSA examinerad skidlärare, strax under 30 år, dvs knappast en gammal uv. Han körde stenhårt med knäkantning, jag försökte få honom att tycka att det där med höftkantning är finfina grejer men se det gick han inte med på. Fördelen med knäkantning är att det är ett snabbt sätt att gå från kant till kant, mycket snabbare än att kanta mha höften. Nackdelen är ju precis som du själv skriver, att man förlorar kraft. Kika på hur åkarna i slalomcupen kör. En hel del knäkant, väldigt lite sladd. Men kör man på korta, rejält skurna slalomcarvers så går det ju att köra på det viset. Skaderisken ökar vilket bland annat studerats på svenska juniorer, särskilt tjejerna är utsatta för mycket knäskador. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Tillbaka
Topp