Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 396678" data-attributes="member: 13245"><p>Så tävlingsåkarna som du refererar till, de åker ineffektivt då, på ett sätt oms bara funkar i teorin?</p><p></p><p>Jag förstår iofs hur du tänker och håller med om att det oftast finns en viss del "drift" i tävlingsåkarnas teknik när det är brant. Slutsatsen tror jag är att man kompromissar mellan de båda teknikerna beroende på hur viktigt man tycker det är att vara snabb från sväng till sväng. Ju mer man kör renodlad successiv kantökning i kombination med bankning, desto längre tid tar det mellan svängarna. För flackåknng och hobbycarving så är ju detta fint, och de flesta lägger i alla fall trycket mycket sent i svängen för att de är lättare och nänns mer "carvigt". Men om det brantar på lite bli det ju helt enkelt väldigt svårt att hinna med en "mjuk" ingång svängen om man vill hinna göra en försvarlig del av svängen innan fallinjen. Man har ju nte heller gravitationen med sig på samma sätt som senare i svängen så det måste till ett uns av "drft" i början för att få n skidan i sväng</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 396678, member: 13245"] Så tävlingsåkarna som du refererar till, de åker ineffektivt då, på ett sätt oms bara funkar i teorin? Jag förstår iofs hur du tänker och håller med om att det oftast finns en viss del "drift" i tävlingsåkarnas teknik när det är brant. Slutsatsen tror jag är att man kompromissar mellan de båda teknikerna beroende på hur viktigt man tycker det är att vara snabb från sväng till sväng. Ju mer man kör renodlad successiv kantökning i kombination med bankning, desto längre tid tar det mellan svängarna. För flackåknng och hobbycarving så är ju detta fint, och de flesta lägger i alla fall trycket mycket sent i svängen för att de är lättare och nänns mer "carvigt". Men om det brantar på lite bli det ju helt enkelt väldigt svårt att hinna med en "mjuk" ingång svängen om man vill hinna göra en försvarlig del av svängen innan fallinjen. Man har ju nte heller gravitationen med sig på samma sätt som senare i svängen så det måste till ett uns av "drft" i början för att få n skidan i sväng [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Tillbaka
Topp