Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jonny_S" data-source="post: 396824" data-attributes="member: 842"><p>marialundin</p><p></p><p>Du har i viss mån rätt.</p><p></p><p>Vad det gäller det anatomiska har du helt rätt.</p><p></p><p>Det vi här refererar till som knäkantning är egentligen en inåtrotation i höftled, för ytterskidan och i viss mån beroende på hur mycket den används, en utåtrotation i höftled, för inneskidan (såvida vi inte pratar plogsväng för då är det en inåtrotation i höftled med båda benen samtidigt)</p><p>Detta brukar kallas knäkantning då det man upplever är rörelsen sker i knäna.</p><p></p><p>Jag hade en elev en gång, hon blev helt bestört när jag nämnde knäkantning. Hon pysslade med tillverkning av proteser och andra ortopediska hjälpmedel, hon hade mycket god koll på leder och deras funktioner.</p><p></p><p>Men det är sällan man med en elev kan prata om medial och lateral rotation i articulatio coxae voilket naturligtvis vore en mer korrekt beskrivning och därför pratar vi om knäkantning.</p><p></p><p>Kika gäran på filmen nedan, där ser du en herre som är en hejare på medial och lateral rotation i articulation coxae.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jonny_S, post: 396824, member: 842"] marialundin Du har i viss mån rätt. Vad det gäller det anatomiska har du helt rätt. Det vi här refererar till som knäkantning är egentligen en inåtrotation i höftled, för ytterskidan och i viss mån beroende på hur mycket den används, en utåtrotation i höftled, för inneskidan (såvida vi inte pratar plogsväng för då är det en inåtrotation i höftled med båda benen samtidigt) Detta brukar kallas knäkantning då det man upplever är rörelsen sker i knäna. Jag hade en elev en gång, hon blev helt bestört när jag nämnde knäkantning. Hon pysslade med tillverkning av proteser och andra ortopediska hjälpmedel, hon hade mycket god koll på leder och deras funktioner. Men det är sällan man med en elev kan prata om medial och lateral rotation i articulatio coxae voilket naturligtvis vore en mer korrekt beskrivning och därför pratar vi om knäkantning. Kika gäran på filmen nedan, där ser du en herre som är en hejare på medial och lateral rotation i articulation coxae. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Tillbaka
Topp