Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 84452" data-attributes="member: 12483"><p>Den stora skillnaden mellan traditionell höftkantning och modern stil som jag ser det, är att vid traditionell höftkantning vinklar man OCH roterar höftpartiet (häcken) in mot pisten, medan man vid i det senare fallet vinklar höften in mot pisten, men skippar (nästan) roatationen. </p><p></p><p>För att balansera ut krafterna i svängen blir då enda utvägen att luta hela kroppen inåt i svängen. Viktig är dock att inte tappa ”inneraxeln” utan att försöka hålla axlarna vågräta. Benen pendlar från sida till sida, överkroppen tar kortaste vägen (vilket i sig inte är nytt). Klart som korvspad, va! </p><p></p><p>Jag har rätt svårt att förklara det här med ord och det kan bli hur teoretiskt som helst. Jag har fått lite olika tekniktips som att ”tryck fram höftbenet på dalsidan”, eller ”dra åt dig innerskidan”, m m. </p><p></p><p>Vitsen (för i första hand portåkarna) är att vid varje tillfälle kunna skicka ner så mycket kraft som möjligt i skidan, ladda upp katapulten och få en fartökning tillbaka om möjligt (och om man vill det förstås). Det är en rätt läcker känsla att kunna carva på riktigt hårda underlag med kontroll. Lite skridskofeeling där! Problemet blir snarare att hålla ner farten. </p><p></p><p>Sen kan man ju naturligtvis slökarva med samma teknik också, eller överföra den till puderåkning i hög fart.</p><p></p><p>Men som sagt, vanlig höftkantning med rotation är aldrig fel heller. Det funkar. </p><p></p><p>/A</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 84452, member: 12483"] Den stora skillnaden mellan traditionell höftkantning och modern stil som jag ser det, är att vid traditionell höftkantning vinklar man OCH roterar höftpartiet (häcken) in mot pisten, medan man vid i det senare fallet vinklar höften in mot pisten, men skippar (nästan) roatationen. För att balansera ut krafterna i svängen blir då enda utvägen att luta hela kroppen inåt i svängen. Viktig är dock att inte tappa ”inneraxeln” utan att försöka hålla axlarna vågräta. Benen pendlar från sida till sida, överkroppen tar kortaste vägen (vilket i sig inte är nytt). Klart som korvspad, va! Jag har rätt svårt att förklara det här med ord och det kan bli hur teoretiskt som helst. Jag har fått lite olika tekniktips som att ”tryck fram höftbenet på dalsidan”, eller ”dra åt dig innerskidan”, m m. Vitsen (för i första hand portåkarna) är att vid varje tillfälle kunna skicka ner så mycket kraft som möjligt i skidan, ladda upp katapulten och få en fartökning tillbaka om möjligt (och om man vill det förstås). Det är en rätt läcker känsla att kunna carva på riktigt hårda underlag med kontroll. Lite skridskofeeling där! Problemet blir snarare att hålla ner farten. Sen kan man ju naturligtvis slökarva med samma teknik också, eller överföra den till puderåkning i hög fart. Men som sagt, vanlig höftkantning med rotation är aldrig fel heller. Det funkar. /A [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Knäkantning, höftkantning eller bankning ???
Tillbaka
Topp