Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Knämuskler
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Fredrik66" data-source="post: 186615" data-attributes="member: 59791"><p>Pajade bägge knäna mars 06 (ledband och ledkapsel) följt av en avsliten hälsena i maj under rehabträning (gubben börjar bli gammal - pushing 40). För att bli "normal" i knäna/fötterna har jag därför tränat ganska mycket. Det idrottssjukgymnasterna rekommenderat mig för såväl rehab och förebyggande är bl.a. följande:</p><p></p><p>Bencurl fram och bak - stärker muskulaturen runt knäleden då ledbanden är förslappade. Vadträning - tåhävningar och i benpressmaskin. Även vadmusklernas fästen är viktiga för knäledens stabilitet.</p><p>Utfallssteg med, i början låg vikt, på stången. </p><p>Benpress bättrar på hela benmuskulaturen, inkl. häcken. </p><p>Cykelträning (spinning t.ex) som både tränar flås och "kolsyre"tålighet samt naturligtvis benens muskulatur. </p><p>Balansplatta är superbra. Gör det svårare genom att stå på ett ben och studsa en boll mot väggen eller blunda. </p><p>Stå på ett ben på ett trappsteg, böj det andra benet, och böj sedan det belastade knät så långt det går å sen upp igen. </p><p>Sitt på en stol, räta ut ett ben ca 45 grader och res dig upp. </p><p></p><p>Som du ser kan många övningar höras hemma. Man måste inte gå på gym. Viktigast av allt. Ge inte upp!! Framförallt uppmanar jag alla som ännu inte skadat knäna att träna. Rehabträning är alltid tråkig, tar lång tid, gör emellanåt ont o.s.v - jag vet!!. Jag köpte mig ett par B2:or efter skadan som jag går och sneglar på när motivationen tryter - det funkar faktsikt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Fredrik66, post: 186615, member: 59791"] Pajade bägge knäna mars 06 (ledband och ledkapsel) följt av en avsliten hälsena i maj under rehabträning (gubben börjar bli gammal - pushing 40). För att bli "normal" i knäna/fötterna har jag därför tränat ganska mycket. Det idrottssjukgymnasterna rekommenderat mig för såväl rehab och förebyggande är bl.a. följande: Bencurl fram och bak - stärker muskulaturen runt knäleden då ledbanden är förslappade. Vadträning - tåhävningar och i benpressmaskin. Även vadmusklernas fästen är viktiga för knäledens stabilitet. Utfallssteg med, i början låg vikt, på stången. Benpress bättrar på hela benmuskulaturen, inkl. häcken. Cykelträning (spinning t.ex) som både tränar flås och "kolsyre"tålighet samt naturligtvis benens muskulatur. Balansplatta är superbra. Gör det svårare genom att stå på ett ben och studsa en boll mot väggen eller blunda. Stå på ett ben på ett trappsteg, böj det andra benet, och böj sedan det belastade knät så långt det går å sen upp igen. Sitt på en stol, räta ut ett ben ca 45 grader och res dig upp. Som du ser kan många övningar höras hemma. Man måste inte gå på gym. Viktigast av allt. Ge inte upp!! Framförallt uppmanar jag alla som ännu inte skadat knäna att träna. Rehabträning är alltid tråkig, tar lång tid, gör emellanåt ont o.s.v - jag vet!!. Jag köpte mig ett par B2:or efter skadan som jag går och sneglar på när motivationen tryter - det funkar faktsikt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Knämuskler
Tillbaka
Topp