Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
OT-forumet
Knäskada och 14 dagar till resa
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carolajner" data-source="post: 838933" data-attributes="member: 71292"><p>En skada av främre korsbandet känns normalt inte utåt om man inte räknar att det kan göra ont om du trycker på en svullen punkt. Jag har svårt att förklara hur jag upplevde smärtan inuti knät när mitt främre korsband slets ut. Att kunna diagnotisera sin skada med hjälp av lokalisation av smärtan inuti knät är extremt svårt. Oftast är smärtan för diffus för att det ska vara möjligt, särskilt när knät är svullet vilket även påverkar intilliggande strukturer. Det gjorde i alla fall jäkligt ont utan värktabletter och voltaren gel både när jag rörde på mig och när jag satt eller låg stilla. Det gav då och ger fortfarande (men i betydligt mindre utsträckning) som starkast värk när jag satt stilla och inte kunde sträcka på benet eller aktivera de uppstöttande musklerna.</p><p></p><p>Något jag upplevde som specifikt sade mig att korsbandet var trasigt var att knät vek sig under mig om jag lade belastning på det i ett visst läge (i aningen böjt läge för min del men det kan säkert variera). I just det läget hade jag ingen som helst bromsfunktion i knät och för att beskriva känslan så var det som att jag inte hade någon kontroll över benet och knät kändes "tomt" - det var inga receptorer som registrerade korsbandets sträckläge så som är normalt. Om belastningen var stor ledde det till att jag helt helt ramlade. Det var dock främst när jag åkte snowboard (dum som jag var fortsatte jag att försöka åka med ett trasigt korsband då jag intalade mig själv att det skulle gå över) eller när jag skulle kliva av cykeln (cykling gick bra med knät, väldigt lite smärta och ger dessutom bra träning för de muskler som stöttar upp korsbandet så det min sjukgymnast rådde mig till var att börja cykla varje dag som rehab med start bara någon dag efter olyckan, så snart svullnaden lagt sig något).</p><p></p><p>Det här är mina erfarenheter men som alla erfarenheter kan det förstås skilja sig en hel del mellan olika personer hur man upplever skadan. Hoppas vilket som att mitt inlägg kan vara till viss hjälp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carolajner, post: 838933, member: 71292"] En skada av främre korsbandet känns normalt inte utåt om man inte räknar att det kan göra ont om du trycker på en svullen punkt. Jag har svårt att förklara hur jag upplevde smärtan inuti knät när mitt främre korsband slets ut. Att kunna diagnotisera sin skada med hjälp av lokalisation av smärtan inuti knät är extremt svårt. Oftast är smärtan för diffus för att det ska vara möjligt, särskilt när knät är svullet vilket även påverkar intilliggande strukturer. Det gjorde i alla fall jäkligt ont utan värktabletter och voltaren gel både när jag rörde på mig och när jag satt eller låg stilla. Det gav då och ger fortfarande (men i betydligt mindre utsträckning) som starkast värk när jag satt stilla och inte kunde sträcka på benet eller aktivera de uppstöttande musklerna. Något jag upplevde som specifikt sade mig att korsbandet var trasigt var att knät vek sig under mig om jag lade belastning på det i ett visst läge (i aningen böjt läge för min del men det kan säkert variera). I just det läget hade jag ingen som helst bromsfunktion i knät och för att beskriva känslan så var det som att jag inte hade någon kontroll över benet och knät kändes "tomt" - det var inga receptorer som registrerade korsbandets sträckläge så som är normalt. Om belastningen var stor ledde det till att jag helt helt ramlade. Det var dock främst när jag åkte snowboard (dum som jag var fortsatte jag att försöka åka med ett trasigt korsband då jag intalade mig själv att det skulle gå över) eller när jag skulle kliva av cykeln (cykling gick bra med knät, väldigt lite smärta och ger dessutom bra träning för de muskler som stöttar upp korsbandet så det min sjukgymnast rådde mig till var att börja cykla varje dag som rehab med start bara någon dag efter olyckan, så snart svullnaden lagt sig något). Det här är mina erfarenheter men som alla erfarenheter kan det förstås skilja sig en hel del mellan olika personer hur man upplever skadan. Hoppas vilket som att mitt inlägg kan vara till viss hjälp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
OT-forumet
Knäskada och 14 dagar till resa
Tillbaka
Topp